torsdag 15 mars 2012

Färska ägg lagom till påsk.

 Det har varit lite stökigt i hönshuset de sista två dagarna. Ett himlans kackel med andra ord. Tuppen har legat längst upp på stapeln av höbalar, bäddad fint och kluckat lockande på damerna: Se så fint jag har gjort, se ett sådant bra ställe att lägga ägg på...

 Jag la mig i lite där. Det är inget fel att lägga äggen där uppe men jag slet med nya reden i höstas så jag ser ju gärna att dessa används. Jag är ingen snickare, tvärt om. Det blir vad det blir när jag håller i såg och hammare men med färg döljer man de flesta skavanker ; )

 Alltså la jag ditt fuskäggen i "mina reden". Lyfte sen upp några hönor i rederna och mässade som tuppen; Se så fina reden jag har gjort, se nu till att lägga äggen i dessa då kommer jag att bli glad. Jag har till och med ansträngt mig och hängt upp dem på väggen...

I går hördes högljudda rop från hönsgården, det speciella "Jag har lagd ägg" ljudet : )) I det ena redet satt den röda hönan (färgen heter gul svart columbia) stolt med sitt ny lagda ägg.

Man tackar stort för denna gåva. Damerna kommer att bjuda oss på färska ägg så här lagom till påsk efter deras vintervila.



Ha en fin vårdag!

***********

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar