onsdag 4 januari 2012

Vårkänslor.

Jag är fullt medveten om att det bara är januari och tekniskt sett fortfarande vinter. Eller som jag hörde på tvn, har det inte varit snö så är det fortfarande höst...


Vad som är vad får andra tvista om, jag har i alla fall några droppar vårkänslor i mig och jag är inte den enda. I rabatten så spirar de första snödropparna. Ja de har inte slagit ut eller visar knopp, men stjälkarna står där, Raka och stolta. De tål ju en frostknäpp eller två om det nu skulle bli så. Bredvid de stolta så har den nerklippta Aklejan satt fart. Med alla sina 10 centimeter över jordytan så sträcker den på sig i det milda vädret och jag kan inte låta bli att ryckas med : ) Det planeras för fullt för kommande vår och sommar. Jag står för djur och odlingsplanering. Sambon tänker nog smita i väg och träna hund så ofta han kan. Han började redan idag då han var hemma innan mörkret lagt tomten i fullständigt mörker.


Med 4 pinnar i handen så stegade han ut en ruta på någon kvadratmeter och trampade omkring där, slängde ut rikligt med korv och satte ner julklappen där. Den lilla uppförde sig som det var tänkt att hon skulle göra och mannen log. Tycker nog att hon gjort mer nytta idag som sällskapsdam åt mig när jag jobbat nere i boden. Det gäller bara att se till att hon inte blir alltför vit av all färg. Sen har hon upptäckt hönsen idag också, det var ball att skälla på. Hönsen svarade med att förvirrat sträcka på sina halsar och snurra runt sina huvudet i 180 grader med förvånade miner...


Själv så har jag planerat in 10 små gässlingar till i vår. Förmodligen så blir det Skånegås. Det står på listan över utrotningshotad art. Inte akut men dock så pass att det är det ras jag vill ha. Det är värre med Ölandsgåsen, den är i akutbehov av att fler föder upp den och bevarar rasen. Det är en mindre gås, egentligen så passar den bättre som familjemiddag med sin mindre storlek. En Skånegås räcker till ett större kalas. Hm... kanske får tänka om !?


*******************



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar