tisdag 24 januari 2012

Mord i hönsgården.

Sambon har sagt att det finns råttor i den nerrasade gamla jordkällaren. Jag hade aldrig sett någon råtta, förens för några månader sen. Då skymtade jag en... *ryser* I höstas var jag en aning fundersam över hur mycket mat hönsen lyckades sätta i sig. Helt plötsligt så gick det åt ett par deciliter mer per dag och alltid när jag tittade till dem så var maten slut. Och jag öste i mer... En morgon så fick jag syn på en råtta i hönsgården. Där hade jag förklaringen till att det gick åt så mycket hönsmat. Dessa äckliga djur. Finns nog inget värre djur i den svenska faunan, som stark två kommer fästingen : (


Jag borde ha gillrat en fälla redan då. Men jag valde att ge hönsen mat två gånger om dagen i stället för att de skulle ha fri tillgång till fodret. Jag borde ha satt någon fälla också, men jag var lat. När jag märkte att de äckliga jävlarna varit på fodertunnorna och försökt att gnaga sig igenom dem så passerade de en gräns. När jag upptäckte att de tuggat sig in i varmkomposten under i från, den som enligt kommunen ska vara råttsäker ja då slog det lågor i mitt huvud. Nu skulle de väck!!!


En råtta blir snart 20 råttor som blir 100 råttor som blir 1500 råttor... Glää. Vi satte fällor på ett par ställen och där stod de sen med sitt bete och inget mera hände. Någon fälla löstes ut men ingen råtta dog : ( De är smarta. Jag lät det hela bero men i mitt huvud så ekade det; En råtta blir snart 1500 råttor... En större råttfälla med ett enormt *smäll* i inhandlades. Modellen verkade väl uttänkt. För att komma åt betet så måste råttan kliva upp på rampen som slår ner själva bygeln och dödar råttan. Verkade riktigt bra, den blev liggandes i hallen.


I går fick jag nog. Stod kvar utanför hönsgården, tyst och väntande när hönsen fått mat. Inte mindre än 5 stycken feta välmående äckliga råttor kom fram under hönshuset (nästa hönshus skall stå på plintar och inte som nu nästan direkt på marken så att råttorna gräver gångar där under) Jag vände tvärt på klacken och hämtade den nya råttfällan. Riggade den med chokladsås och hade redan i morse en död råtta i fällan : ) Gjorde mig av med den äckliga saken och laddade om...


Dagens skörd; 3 Vidriga kryp. 3 av 5, inte så tokigt... om det nu inte hunnit bli 1500 förståss.




Nu råttjävlar så är det krig!!!


**********************




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar