fredag 19 november 2010

Lök och potatissäckar är bättre än att skotta snö...


I går gick jag runt och var sjukt rastlös. Lustigt det där. Vi har haft och har hur mycket som helst att göra med huset och allt runt omkring. En kan tycka att när det inte finns något direkt planerat så skulle man med en behaglig suck sjunka ner i soffan och dumstirra på tvn. Jag funkar inte så, visst har jag mina dagar då soffan plus tvn är ett alternativ om man vill fördriva några timmar. Men jag är av naturen sjukligt rastlös och vill oftast ha nåt på gång, spelar ingen roll om det är stort eller smått. Det är inte ofta som jag sitter i soffan och enbart stirrar på tvn, oftast har jag nåt för mig samtidigt, nåt pyssel. Tvn är ett bra sällskap jag hör den även om jag står i köket och fixar. Men igår då var jag rastlös...

Vi åkte en sväng till en gård någon mil bort, bonden säljer hö och vi behövde mer hö till hönsen nu när det börjar bli kallt. Hö är bra för dem att pyssla med och bädda ner sig i, sen luktar det så gott : ) Jag hittade bonden på nätet, en höannons. När vi kom upp på gården så var det som om jag kom hem på något sätt, svårt att förklara men stallet och hödoften gjorde att jag fick tillbaks gamla stall och hästminnen. Det var mörkt ute och snön knarrade under skorna när vi gick med bonden mot den ena ladugårdsbyggnaden. Jag hade fått för mig att han hade hästar, kanske för att hans hö annonser hittades på en ponnytravsida och på nätet.

Hur som helst för mig var besöket en påminnelse om att jag kanske inte helt har landat där jag helst vill bo. Bonden öppnade dörren till ladugården och en varm doft av får och hö slog emot oss, där stod de, de ulliga fåren och bräckte. Jag som varit så sugen på får länge, som sitter och suckar över Norrfrids ullsaker som hon tillverkar *suck* Detta var ett omen, jag är helt säker på det. Någon vill säkert säga mig att; Det är klart att du ska ha får, det är så här du hör hemma : ) Jag tittade länge efter gården när vi åkte därifrån i vintermörkret. I bilen låg höbalarna och doftade sommar.



Min rastlöshet gick över på kvällen, jag tog fram symaskinen och tog tag i några gamla potatissäckar som jag tvättat i maskinen, mannen fattade inte riktigt varför jag skulle tvätta de gamla dammiga säckarna. Är det en så bra ide sa han. Tvättmaskinen höll och säckarna blev rena.



I brist på något att göra (kan man ha det?) och i brist på annat material att pyssla med så kom jag på att jag skulle sy Franska löksäckar som de så chict kallas i inredningstidningarna. Såg en bild på en liten liten Fransk löksäck (gjord i Sverige) för 280 kronor. Ja inte vet jag men jag brukar handla mer än 2-3 rödlökar jag när jag handlar. Så få fick det plats i den lilla franska löksäcken från Sverige.



Jag sydde mig en större Fransk löksäck, gjord då i Sverige ; )




En gammal potatis säck, en bit av ett örngott med spets som gått ur tiden, det var allt som behövdes till min Franska löksäck. Den lilla lilla som jag sett på bild hade ingen hängare men det har min. När köket är klart så ska min knoppbräda som ligger undanstoppad upp och då ska nog den Franska löksäcken hänga där. Av bara farten så blev det en säck till, för potatisen, en Svensk potatispåse : ) Man kan ju ha annat i säckarna förståss, baguetter till exempel. Då blir det en Svensk brödsäck med Franskt bröd.

Mannen tyckte jag var helknäpp när jag for runt och arrangerade för fotograferingen av säckarna. Han tyckte att det var viktigare att vi kom oss ut och skottade snö. Jag fattar inte vad han menar med det ; )

**********

Trevlig helg på er !




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar