onsdag 14 maj 2014

Mångsidiga älskade rabarber.

 
Jag är så glad över våran rabarbplanta. Har redan hunnit dricka upp den första saften jag gjorde och har gjort ytterligare någon liter koncentrerad rabarbersaft. Den första pajen är uppäten sen länge. Den gjorde jag på de allra första små stjälkarna. Slantade dem tunt, tunt och varvade smältsmör och filodeg i några lager, sen socker och rabarber och så ytterligare något lager smör och filodeg. Vårens första paj med vaniljglass och kaffe :) Jag gjorde ett provkok med rabarberblad. Såg någonstans att rabarber kan användas som betmedel när man färgar ullgarn och roten ger fin gul färg, nästa lite varmrödgul (om den färgen nu existerar)

Mitt rabarberbladsuppkok innehöll inte så många rabarberblad men helt klart så blir badet gult, i mitt fall svagt gult. Jag prövade aldrig att beta eller färga något i det. Det var bara en test. Men det vore ju kul om man kunde använda även bladen och inte bara slänga dem på komposten.

Trevlig onsdag!

****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar