lördag 10 maj 2014

Grönt, i precis den nyans jag vill ha.


Äntligen efter otaliga försök med sönderkokta växter så har jag grönt garn. Hos mig och med vårt vatten så går det inte att få fram grönt utan att efterbehandla garnet i järnvitriol. Jag har prövat att tillsatta rostigt vatten, jag har prövat att färga i järngryta och jag har provat att koka badet med diverse rostigt järnskrot. Dä går int!

I går så tittade vi här hemma på hundraåringen som klättrade ut genom fönstret och försvann och samtidigt så sprang jag fram och tillbaks mellan tvn, köket och badrummet och kokade ur vårgröna björklöv (tar två timmar) och sen körde jag betning och färgning i ett (ca 40 min) När garnet var förberett så var det bara att låta det svalna, skölja ur överskottsfärgen och mäta upp järnvitriolen. Ca 10 g per 100 g garn löste jag upp i vatten. Grytan stod på spisen och så fort vitriolen löst upp sig så sänkte jag ner garnet i det kalla vattnet. Lät det värmas på och rörde lite på garnet hela tiden. Det är viktigt att hålla det lite i rörelse märkte jag annars blir garnet lätt flammigt. Låt inte garnet vara i efterbadet längre än 15 minuter då finns det risk att det blir sprött och skört. Jag fiskade upp mitt garn efter 10 minuter och log från öra till öra, äääääntligen the green that i want!

Ner med härvorna i ljummet vatten för att skölja bort järnvitriolen och avbryta behandlingen. Sen var det bara att hänga upp dem på tork och se slutet på filmen. Hade missat det mesta med vad gör det. Jag har grönt garn :))

Trevlig lördag!

*****






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar