måndag 19 maj 2014

Huvudbry, beslutsångest och måndagsfunderingar.

Har provspunnit en liten härva från de värmlandsfällar jag plockat med på sista tiden. Denna fäll blir jag dock inte riktigt klok på hur jag skall hantera. Den är mjuk med en del täckhår men de upplevs inte som särskilt hårda, tvärtom. Den är dessutom lång i stapeln eftersom det är en helårsfäll. Problemet är underullen som är så ljuvligt mjuk men lätt noppad  :( Känns som en omöjlighet att få den noppfri. Kamma borde vara det givna alternativet då den är lång, men är inte risken då att all den fina mjuka underullen hamnar som "det som blev över" tillsammans med allt skäp och alla noppor. Jag körde ullen i kardmaskinen 3 gånger innan jag spann härvan. Kardmaskinen tog bort en del men det var fortfarande an massa noppor kvar som sen gjorde singeln ojämn. Fast nu när jag tvinnat ihop det så är det mjukt, skönt och betydligt jämnare än jag trott. Att karda är nog ändå inte lösningen. Ju mer jag funderar så går tankarna i riktning mot att hand dra de längsta täckhåren och kamma resten fritt från böss och noppor. Ullen kan vara värd det extra arbetet för den är verkligen ljuvlig. Härvan jag håller i handen känns inte alls obehaglig mot huden. Skulle bli en fin tjocktröja med en härligt bylsig krage för kyliga höstdagar eller kalla vintrar :)

Jag förvarar fällen som den är så länge, tills jag grunnat färdigt.

Trevlig måndag!

*****



1 kommentar:

  1. Garnet ser fint ut, glansigt och mjukt. Grunna är jag alldeles för dårlig till, det är nog smart ibland. Men jag gillar kammar, det som blir kvar kan man ju karda efteråt.

    SvaraRadera