söndag 6 april 2014

Ullkaos i värkarbetet.


Kvällen avlöpte lugnt igår. Jag behövde inte hasta i väg. Vännen fick det hon hade ha rätt till men det är ju märkligt att det alltid ska vara sådant krångel. Jag har nu spunnit upp min sista jämtlandsull. Jag behöver mer! Som den ullknarkare jag är :)) Jag har så många projekt jag vill genomföra men jag vet inte om jag kommer att hinna med, det är nästan så att jag känner mig lite stressad. Jag har två koftor som snurrar i huvudet och tävlar om vem som skall värkas ut först. En kommer att bli vit, gul och grön., mönstret är redan klart. Till denna behöver jag mer vitt garn som jag kan färga grönt och även här är det kaos. Ska jag använda lupiner? Björklöv eller vass? De ger lite olika nyans men grönt skall man få av alla tre. Eftersom jag färgat med björklöv tidigare och fått mera gult så lutar det åt att mitt bad kräver järnvitriol för att få fram det gröna. Så det måste införskaffas. 

Den andra koftan blir svart, röd och orange... kanske ytterligare någon färg. Till denna har jag ännu inget garn, ingen ull, inget mönster. Det är bara en ide. Men jag kan inte sluta fundera på hur den skall se ut. Det kommer snart att klippas får och då (hoppas) kommer jag att ha ull i överflöd till just denna kofta. Kanske därför jag tvekar att beställa mer jämtlandsull och fortsätta på den grön, gula. 

Sen har de ju Sveafår också på Norrbo fårgård (där jag köper min jämtlandsull) och jag är grymt sugen på att pröva även denna ull. Den ska tydligen vara mjuk men med fin glans har jag sett. Jag är lite sugen på att se om min grön, gula kofta kanske skall göras av denna ulltyp istället. Fast jag har ju redan färgat upp allt gult jag behöver av jämtlandsull.
 ***förvirrad & velig***

Tror jag beställer 3 kg av varje!

Trevlig söndag

****

1 kommentar:

  1. Ja, ideer har man men du får ju gjort dom också. Lupiner färgar mer mintgrönt än vass tror jag. Har aldrig försökt vass men sett bilder av det. Har lust att prova, ska bli kul att se dina resultat. (Jag har fortfarande lite för mycket ull för att få lov att färga mera känner jag...) Kul, tecknar du dina egna mönster? Kommer bli fint med blommor och blad. Men 9 kilo, hinner du spinna det med all trädgård också? på sommaren brukar det inte bli så mycket ulligt här..

    SvaraRadera