lördag 26 april 2014

Spinna direkt från fällen.

Det är oftast mycket jobb från ax till limpa om man skall göra hela processen själv, alltså från ull till ett färdigt garn. Hemma har jag nu några lyxiga Sveafällar som hänger ihop i ett stycke, de är förvånansvärt böss fria med tanke på att det är helårsfällar. En av dessa plockade jag bara en lagom mängd staplar ur, snärtade toppen (flickcarding) för att öppna upp och slog lätt på klippändan för att slå bort eventuellt dubbelklipp. Sen spann jag bara rätt upp och ner. Ullen var ordentligt gul och dröp av lanolin men vilken känsla och minimalt med jobb. Sen tvättades härvan och efter tork så har jag fått ett vitt prydligt garn som jag är riktigt nöjd med. Lättaste ullen jag någonsin spunnit. Lång, mjuk och med en fin glans.

Trevlig lördag!

***



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar