tisdag 13 november 2012

Höken har hittat hit.

Några vita fjädrar är det enda som finns kvar av hökena besök igår efter det att jag har städat undan. I skymningen kom han, det hade redan börjat bli mörkt och hönsen gjorde sig redo att gå in och sova. Förmodligen lite extra sårbara i mörkret... 

När jag kom ut för att stänga in dem så var det upprört kring hönshuset, jag hörde oroliga lätet. Anade alla de vita fjädrar som glimmade i mörkret. Och där satt han, på hönan. Han hade just plockat henne och skulle hugga in när jag kom. Han fick flyga in i skogen igen utan mat. Jag har en höna mindre i hönsgården : / De övriga hönsen hade tagit sin flykt lite överallt, en del hade gömt sig i hundgården. Sprungit in i hundhuset som hör till. Andra låg och tryckte inne i hönshuset. Ingen var ute på drift i skogen så jag stängde hönsgården och de som var i hundgården stängdes in där. Det var nu nästan beckmörkt och jag ville inte bråka med dem för att få in dem i hönshuset. Hundgården är lika trygg som hönshuset på natten.

I morse var det ett avslaget gäng höns som fick foder och nytt vatten. Alla har inte gått ut än, en del höns är kvar i hundgården. Chockade, rädda, avvaktande. Nu blir det min uppgift att se till att höken inte får tag i någon mera höns här. Jag gillar rovfåglar, de är både vackra och fascinerande men jag vill inte ha dem hos hönsen : /




Ha nu en bra dag!

******




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar