torsdag 10 maj 2012

Mer om höns.

 Här vår silversvartbandade höna som nu är mamma åt de kycklingar som kläckts.

Nu har den höna som jag lät ruva äggen ute i hönshuset lyckats kläcka 3 av de 7 ägg jag la dit. Eftersom hönorna envisades med att byta rede med varann, sno äggen för varann och ruva tillsammans i samma rede så blev det inte fler kycklingar. Tre kycklingar har också kläckt i kläckaren och de kycklingarna har fått flytta ut till mammahönan i hönshuset. Hon adopterade dem på en gång och har nu 6 små dunbollar att ta hand om. Tyvärr så blev det inga kycklingar från min gula höna, de var de äggen som legat för kallt. Och nu har den gula hönan lagt sig för att ruva, trots att redet är tomt.... Kanska hinner jag ta fram några gula kycklingar längre fram på säsongen när hon kommer igång igen.

I år har jag främst sparat ägg från silverhönan och skulle ha sparat fler från den gula som jag tänkt behålla själv. Även några vita är sparade. Då jag har för många vita höns så vill jag ha in lite mer färg. Sen har jag också köpt ägg från röda höns som jag hoppas att det blir nåt av. Fick en fråga om inte alla höns kunde ruva och varför bara vissa fick. Den höna som först lägger sig för att ruva här hemma får det gäng med ägg som jag har sparat. Det är alltså inte hennes egna ägg alla gånger. Det beror ju på vad jag vill ha fram för höns. Den silverfärgade hönan fick alltså några silver ägg, något vitt och de gula jag hade. Varje höna som ruvar slutar att lägga ägg i ca 10 veckor då hon kommer att ägna all energi åt att ruva och senare att uppfostra sina kycklingar. Om alla höns skulle få ruva ja då fick vi vara utan ägg helt enkelt och det är ju främst för de goda äggen som vi har hönsen : )


Bild från nätet; Dvärg kockin finns i 31 färger/kombinationer varav 28 finns i Sverige

Personligen så tycker jag det är ljuvligt att titta på hur en höna tar hand om sina kycklingar, vilken omsorg : ) Det fattas nåt om jag inte varje år har en stolt höna som spatserar med ett gäng kycklingar i släptåg. Men en kläckare har en fördel. Det är på sätt och vis jag som är mamman och kycklingarna blir mycket tama, vilket är trevligt sen när de är vuxna höns.
Oavsett hur man planerar och trixar så är det i slut ändan naturen som bestämmer. För tillfället ligger alla höns utom en i tomma redan och ruvar... Medans kläckaren är full med ägg och förhoppningsvis föds det ett nytt gäng om en vecka.. Ofta får jag frågan om jag inte har kycklingar eller höns att sälja. Nu i år så kommer jag *hoppas* att ha ett litet överskott av höns till salu.

Sen är det ju också naturen som bestämmer hur många tuppar det ska bli. Jag hoppas att naturen är mild mot mig i år ; ) Men förbereder mig för två månader utan färska ägg till frukost. Dvärg kochins är söta, snälla och lätta att ha att göra med. De lägger goda ägg, är bra mammor och extremt ruvvilliga.... En höna är förprogramerad att lägga ett visst antal ägg sen ska de ruvas. I bland så önskar jag att mina inte var så bokstavstrogna haha.



Ha en trevlig kväll där ute!

*********

1 kommentar:

  1. Ser framför mig hur snuz springer vänstervarv med sina höns på uställning :D

    SvaraRadera