tisdag 22 maj 2012

Dammbygge etapp två.

 Efter att ha funderat hit och dit på hur vi skulle ha inramningen av dammens nedre del så beslöt vi oss för slipers. Och att ha ramen runt dammen upphöjd. Lite med tanke på säkerheten för våra djur och sen så fick vi vilda idéer på att rama in det hela med en brygga : )) Den iden är inte helt släppt men vi nöjer oss med slipers så länge. Jag är också inne på att ha sittbänkar längs med slipersen.


 Skyddsmattan läggs på. Den ska hindra att dammduken skadas av stenar och rötter som kommer upp underifrån. Innan den läggs på så avlägsnar man det mesta av de rötter och stenar man kan. Ser till att det inte finns några vassa kanter som kan skada dammduken.

 Även Dvärg skägg gillar att ligga på mjuka skyddsdukar...

 Vi mätte och måttade, klippte och skarvade.


 Den nedre delen av dammen är täckt.

 Här sitter jag i djuphålan som sambon grävt. Vi provsatt båda och fnissade lite, idéerna drog i väg och vi började prata om att bygga en pool i stället... Vädret gjorde nog sitt till det var tokvarmt!

 När skyddsduken måttats klart och passats in så var det dags för dammduken. Här fick vi slita. Duken blev stekhett i värmen den gick knappt att ta i. Meningen är ju att man ska få till det snyggt, att släta ut och gömma veck som bildas så gått det går. Inte helt lätt när duken kändes som het asfalt.

 Men till slut fick vi den på plats. Slipersen har vi lagt för att duken inte ska glida ner.

 Nu är det bara rännan kvar att klä in.
.
 Riktigt spännande börjar det bli nu. Dags att dra fram slangen och börja fylla dammen. Man börjar att fylla djuphålan och kan undertiden flytta lite på dammduken, rätta till veck och forma om det behövs.

 När djuphålan var fylld med vatten så fortsatte sambon att klä in rännan med skyddsduk och renklippa kanterna. Själv så blev jag plötsligt hemskt illamående och huvudet snurrade... Jag fick ta en paus och sätta mig i skuggan, resten av kvällen mådde jag lite halvpyton. Tror jag fick en släng av solsting efter att ha vistats hela dan i solen. Det blir till att investera i en solhatt.

 Kycklingarna som ränner runt är mycket imponerade över vårat bygge ; )

Det här är toppen på rännan, eller början på dammen. En lite grundare damm blir det här uppe. Vattnet kommer att rinna neråt i en fåra men nu vill jag ha ett vattenfall här : ))

Här är all duk lagd. De två dammdukarna har limmats ihop och ska härdas under press i 24 timmar. Vi valde lim, det finns visst tejp också. Påsar med sand i fick bli det som höll duken i press.
Efter 24 timmar så fyllde vi på vatten upp till den limmade skarven. Satte en tejpbit på ena sidan om dammen för att ha koll på om vattnet skulle sjunka undan. I så fall var det en läcka i vår limmade fog. Så far så god. Nu åker datorn till Stockholm ett par dar och dammbygget ska vila någon vecka innan vi fortsätter, för att duken ska få sätta sig ordentligt med vatten i innan vi börjar själva utsmyckningen. Det är nu det roliga börjar och det jobbiga.

Dagen efter detta jobb så skulle jag inleda etapp 4 samla sten till dammen för att täcka den fula svarta dammduken. Dagen efter så var det 58 grader här och jag kokade redan vid 10 tiden på morgonen när jag kånkade sten och släpade till dammen i skottkärran. Jag trodde huvudet skulle sprängas... Kroppen sa bara stopp! och jag fick ägna mig åt att gräva rent den sista kirskålen runt dammen och sortera jorden fri från rötter. Ett slitgöra det med men inte lika tungt som att bära sten.

Men vet ni vad det bästa är med att bo mitt i skogen utan grannar och ha en fylld damm för sig själv? Jo man drar snabbt av sig klänningen och trosorna och vips så hoppar man ner i dammen : ))

Tror banne mig jag vill ha en pool ; )

Trevlig tisdag på er alla!

*********'


1 kommentar:

  1. Hm, dammduken ska vara dubbel men det kanske ni har lagt? Fint ser det ut att bli iallafall :)

    SvaraRadera