onsdag 30 maj 2012

Bellis perennis blandat med gnäll.

 Bellis perennis, tänk att det finns folk som betraktar denna söta lilla käcka blomma som ogräs, nästan som ohyra...

Jag gillar den. Att ha en blommande gräsmatta är vackert. Hos oss har den brett ut sig ordentligt och står nu i full blom. Vi låter den göra så. Den kan ju också bero på att åkgräsklipparen tackade för sig förra sensommaren efter 20 år i människans tjänst. Sambon skruvade, muttrade, rengjorde och svor. Gräsklipparen svarade med att starta och dö inom samma minut om och om igen Tillslut insåg sambon att den gamla trotjänaren gett upp och då gjorde sambon också det. Så i slutet på förra sommaren fick gräset växa fritt fram till frosten. Vi klippte bara upp gångar och de ställen som vi vistades på med de små maskinerna som man knuffar fram. Nu har vi köpte en ny åkgräsklippare, ny och ny. En bättre begagnad. Sambons premiär tur här hemma var dramatisk. Maskinen startade och med ett huj for han halvägs in i häcken. Hade han fortsatt genom skogen någon kilometer så hade han kommit fram till grannen. Nu lyckades han få stopp på åbäket i tid. Häcken blev en aning tilltuffsad, jag stod med händerna om huvudet och munnen vidöppen. Sambon flinade brett.


Bellis perennis en ätlig liten skönhet som kan användas i sallad, som dekoration till tårtor, cupcakes m.m. Om man har tid för sånt. Jag önskar dygnet hade 35 timmar. Jag har en stel öm kropp. Fortfarande så kånkar jag sten, bakar bröd, rensar kirskål, gräver, målar möbler, roar hundar, matar höns och tar hand om kaniner. Ja sen är det sambon också som ska ha sitt... och bloggen. Just nu är jag bara dödens trött på kvällarna, att börja fixa med bilder och fundera över blogginlägg är ibland sketajobbigt. Försöker ibland hinna med att skriva nåt blogginlägg på morgonen i stället, innan sambon tar datorn med sig till jobbet. Och när ska det egentligen börja regna? Det har pratats om sämre väder och regn i dagar nu. Vi får minsann inget regn : ( Jag stödvattnar rabatterna, mina odlingar och den stora röda vinbärs busken som dignade av omogna bär. Upptäckte i förrgår att den har börjat tappa av bären i torkan : ( Jag vill ha regn nu, det dammar om jorden. Jag och naturen kräver regn. Vi fick 5 droppar idag sen lös solen igen och det blev 58 grader varmt...

Gnäll, gnäll, gnäll


Trevlig kväll på er!

***********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar