måndag 6 september 2010

Naturens gåvor...

Gula kantareller, stolt fjällskivling och champinjoner.
x

Tjo på er!
Härligt att vara hemma igen : )) I stugan var allt som jag lämnade det men skogen hade ändrat sig och bjöd på en stor rikedom av svamp. Förra vändan ner var mager men nu så var det fullt av läckerheter. Jag plockade en 4-5 liter kantareller och gav mamman och pappan lite av detta. Jag var tvungen att lämna skogen för korgen var full och på väg till bilen så såg jag en massa Stolt Fjällskivling, hur jag än trixade så fick jag inte med mig alla. Korgen var ju redan full av kantareller. Så jag tog helt sonika ett par stolta fjällor under armen och gick till bilen... Sen fick mamman & pappan de stolta av mig, för det fanns ju massor av dem kvar där borta.

Redan nästa dag när jag sovit klart så var siktet inställt på samma skogsområde. Hittade inte så många fler kantareller men alla fjällor plockade jag med mig hem. Jag tog dem i en papperskasse modell större. När jag står där och plockar så får jag syn på ett "yngre par" med en lös Schäfer som närmar sig mig på stigen. Det var fortfarande 100 meter till dem från mig men jag kollade snabbt var jag hade mina 4 lösa hundar och kallade in dem. Schäfern var också lös. Den lilla terrien blev så där ivrig i kroppen vilket fick mig att titta till lite extra på paret och då insåg jag att det var min syster och hennes sambo som kom gåendes där mitt i skogen. Märkligt minst sagt. Alltså fick mina hundar löskommando och rusade genast iväg för att hälsa...

Himlans skoj att träffa på syrran så där bara mitt i skogen : ) Jag fyllde hennes sambos famn med fjällisar och han såg mer än nöjd ut. Syrran hade redan händerna fulla bla av bitärmen. De skulle träna hund.

Önskar henne lycka till. Det var ett halvår sen hon kastrerade sin schäfer för att få honom en aning lojare. Nu har resultatet börjat komma. Arbetsmaskinen har gått ner i ett lagom tempo och han har lärt sig att vara tyst på träningen och inte ligga och vråla. Systern berättade att det började bli dags för uppkörning. Hon sa att det hänt massor under dessa 6 månader och nu äntligen så har hon fått klartecken från tränaren. Kanske blir det en tjänstehund så småningom av den där långbente saken hon har : ))

Igår jobbade jag sista natten och när jag kom till jobbet så såg jag att ena utelampans sken lös upp en bit av gräsmattan och där, där stod en liten arme av vackra vita champinjoner och såna kan man ju inte bara lämna. In och hämtade en låda på jobbet, knappt jag hann parkera bilen. Ut och sen kröp jag runt på gräsmattan i mörkret och skördade champinjoner : ) Hoppades att de inte skulle vara helt maskätna eller att det i ljuset sen skulle visa sig vara vit flugsvamp ; )


Champinjoner

De var jätte fina. Inte många behövde slängas på grund av maskangrepp. Jag tog dem nog i rätt tid. Och visst var det champinjoner : )) Vet man inte med 100 % säkerhet hur champinjoner ser ut PLOCKA INTE!!! Det är inte värt att chansa. Jag vet hur de ser ut men om du läser detta och är nybörjare. Låt bli de vita svamparna. Kan gå rysligt illa annars.

Stolt Fjällskivling

Det har vi ätit till lunch idag. En pasta med stekta bitar av fjällis och kassler, rödlök och lite annat ner blandat. Resten av Fjällskivlingshattarna har jag stekt upp och frusit in. Några har jag lagt på en kompostgrind i vardagsrummet på tork. Ska se om man kan torka hattarna med. Det gör man ju med foten. Alla fötterna är sparade. De ligger på ett annat galler och ska torka tills jag kan smula ner dem i någon bunke.

Gula kantareller & fötter av Fjällskivling

De gula kantarellerna har jag förvällt genom att koka upp dem i vatten. Aldrig testad det förr. Jag brukar steka dem i smör,salt & peppar och sen frysa in dem. Tänkte prova om det är bättre att förvälla dem innan.

Och här "gungar" eller mognar tomaterna.
Det funkar ju. Tog två små söta tomater nyss. De smakar kanon : ))


Trevlig dag på er allesamman!

****



1 kommentar:

  1. Åh det ser så mysigt ut med svamparna. Jag låter dem stanna i skogen för jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem..

    Ha en fin kväll, själv åtehämtar jag mig från ett försök till en trippel-salkow från Bizras rygg i full galopp (samtidigt som hon var dubbelvikt, hur gick det till??). Det gick inge bra, ajaj

    Kram

    SvaraRadera