lördag 18 september 2010

Blandade strandhugg...

Höns & tupp on the move...

De gillar att vara ute på spaning i omgivningarna. De brukar få några timmars frigång på för och eftermiddagen. Resterande tid disponeras av hundarna. Hönsen är mer än gärna ute. Speciellt om vi också är ute, då är de riktigt modiga. Går vi in så håller de sig runt hönsgården. Och det är ju bra i och för sig om nån fara skulle hota. I morse satt jag och tittade på dem genom vår lilla glasveranda. De var riktigt tuffa mot skatorna som kom för nära. Speciellt den lite större hönan. Mannen har frågat mig om jag är säker på att det inte är en tupp och efter att ha blivit övertygad om att det är en höna så döpte han henne till Maj-Björn, eftersom det är hon som går i spetsen oftast och hon som främst har bett skatorna dra...

Skaffar vi fler kanske vi slipper klippa gräsmattan ; )





I går kväll drog ett sådant där härligt regnväder in över oss, det vräkte ner. Mannen kallade det för skitväder. Själv tyckte jag att det var lite mysigt. Vi satt ju på insidan ju och var varma och torra medans det smattrade mot tak och fönster. Det eldades både i vedspis och kakelugn, mest för känslans skull. Kakelugnen är inte vacker i sitt nuvarande skick, men den är fullt funktionsduglig. Och vad är det man brukar säga; Inte döma hunden efter håren.

I dag har det varit lite både och. Solen tittar fram emellanåt och några droppar faller ibland från skyn. Vi drog till skogs med hundar och svampkorg. Det blev en fin tur. Korgen blev tung av svamp så vi kände oss nöjda. Hittade ett jätte trevligt ställe där det växte bra med både gula kantareller och höstkantareller, mina första för denna säsong. De är nu rensade, förvällda och ligger i frysen. Jag brukar inte förvälla min svamp, utan jag steker dem med salt och peppar och så fryser jag in dem. Men sen hör jag om alla som förväller svampen... Alltså var jag tvungen att testa det. Det är ju kanoners. Mycket bättre än att steka dem ju tycker jag. Så numera förväller jag kantarellerna innan de fryses in.

I dag blir det skinkstek till middag (den gjorde jag igår) med potatis och kantarellsås. Från kantareller som plockades i Grödinge sist : ))) Ska nog ta mig ett glas vin till detta också. Tycker jag är värd det, slipade av det värsta på vardagsrumsgolvet igår och i morse upp med tuppen och målade murstocken. Väntar på att mannen ska sätta lite fart också och göra nya foder till fönstren och lite annat som behövs där inne.


Söta va? Penséer, de växer vilt på tomten, huller om buller sticker de upp. Just nu är det massor av dem i jordgubbslandet. Vilket inte gör ett dugg, för där finns inga jordgubbar kvar längre. Bara en massa gröna blad och så dessa underbara penséer : ))


Kunde inte motstå att plocka in en liten bukett i morse när jag släppt ut hönsen. De passar bra på vårat köksbord till den gamla trasmattan som ligger som duk.


Avslutar med en bild på en lycklig frigående höna : ))

Den som va så spänstig ändå.

*************

1 kommentar:

  1. Vilken härlig bild på den "hoppande" hönan!
    Jag är avundsjuk på er som har en kakelugn, helt oavsett färg och skick. Det är en suverän värmekälla.

    SvaraRadera