lördag 16 januari 2010

16/1 Första frukosten i huset...

Nu råder kväll här, till våren så blir det nog dags att slipa, kitta
och måla om fönstren på verandan.


Klockan har redan hunnit bli 20.23. Vart tog dagen vägen??? Vi har saker upp till öronen här. Säkert dubbel uppsättning av allt man behöver i ett hushåll och mycket mycket mer... vad vi skall göra av alla prylar får framtiden utvisa. Jag har försökt att koncentrera mig på köket idag, nånstans måste man ju börja. Här finns porslin bla från Rörstrand och Gustavsberg, gammalt och fint, bestick i 5 dussin, koppar, fat att äta på och för uppläggning, karotter, kastruller plus allt annat man behöver och mer där till... Det är dessutom byst med bra att ha saker i varje låda och skrymsle, hittat ett par kalsonger i originalförpackning som kostade 6.75:- Så det var nog ett par år sen.

Här finns oöppnade förpackningar som innehåller allt möjligt och mycket är inköpt för längesen att döma av prislapparna : ) Jag gav upp. Vi har ju tid på oss så jag tänker ta det lite sakta och fint (om jag kan)
Hela tiden så har vi eldat med ved i den stora spisen i köket. Där har vi också lagat all mat : )

Ska ni följa våran dag i dag så är det bäst att skrolla ner och börja från början ; )
x


Färdig, naken
x


Bara grönt tyg och stoppning på sidorna kvar.
x


Ful, ful, ful grön... kommer att bli fin fin vit : )
x



Eftersom jag är rätt galet rastlös emellanåt och bara måste ha nåt projekt på gång så ville jag att vi skulle bära ner en av bäddsofforna från övervåningen. Bättre ha den som soffa så länge på undervåningen. Det visade sig att soffan vägde bly... Fanns ingen chans i världen att vi skulle få ner den genom den svängda trappen. Jag orkade knappt flytta den överhuvudtaget. Då ville jag att vi skulle skruva isär den, så att det skulle bli lättare att bära ; ) Mannen som är rätt så lydig och följsam hämtade snällt verktygen och satte igång med projektet.
x

Medans han jobbade med detta så fick jag en lysande ide... det var ju en gedigen soffa. Den skall ju kläs om, tyckte jag. Mannen tittade lite misstänksamt på mig och utbrast; Nu ????
Nja inte nu direkt sa jag, men vi river loss det gamla tyget och stoppningen nu, förbereder liksom ; )
x

Sagt och gjort, mannen skruvade isär soffan, bar ner den till undervåningen och sen ägnade vi 2 timmar åt att klä av den.

Dalälven skulle beskådas, så vi gick ner till den, där finns det en badstrand
400 meter från oss : ))
x


Hundarna behövde lite omsorg och vi ville se oss om i omgivningarna. Skoterspår rätt ut i skogen, ingenmansland...
x


Efter frukosten så började jag att kika runt i köket, planen var att röja ur det. Under tiden tog mannen hand om de väsentliga sakerna, checka av så att vi var uppkopplade... Vår dator hörna är rätt provisorisk, men det funkar : ))
x


Rotade fram en sån här gammal goding och fixade morgonfikat till frukosten.
När ändå spisen är igång så gäller det att ta vara på värmen...


Det kommer mera bilder så småningom, men just nu är allt lite övermäktigt....


1 kommentar:

  1. Oj vad ni har att göra. Men kärt göra verkar det som på dig iaf*s* Jo, bäddsoffor är inte gjorda av maräng direkt.. lycka till med den;)

    Kram från oss!!

    SvaraRadera