fredag 17 januari 2014

Persikofärgat med hjälp av spindelskivling.


Första färgen är klar. Jag färgade det vita garnet med kanelspindelskivling. Hade lite för lite alun hemma till allt garn men tänkte, äh jag kör ändå. När garnet sjudit i en timme i färgvätskan så var jag inte helt nöjd med färgen. För blek och för brun. Nu är det så att hos kanelspindlingen så är det de bruna pigmenten som fäster först så helt förvånad var jag inte. Men färgen var för blek och blaskig. Jag hade nog lite för mycket vatten till mängden svamp och garnet var nog också i mesta laget. Garnet fick ligga kvar i färgbadet över natten och halva nästa dag i väntan på att mer alun skulle komma hem med Sambon. Under dagen så tyckte jag att färgen på garnet förändrades så jag prövade att skölja ur en härva och tadam!!! Så bra det hade blivit, mer orange, persika än brunt.

Jag är väldigt nöjd. Detta blir mina två grundfärger, persika och vitt. Mer garn skall spinnas och mer garn skall färgas. Det färgbad som är kvar har jag hällt upp på flaskor. Det kommer till användning någon annan gång. Det finns massor av färgnyanser kvar i det badet :)

Som ni ser på bilden så är snön här. Den kom i morse och faller forfarande utanför fönstret.

Trevlig fredag!


*****







1 kommentar:

  1. Läcker färg, svampar är helt supra till färgning :)

    SvaraRadera