fredag 3 januari 2014

*Dumstruten på*


Fick hem 1 kg ull, mjuk finfibrig lamm ull av rasen jämtlandsfår. Jag blev en smula förfärad när jag öppnade paketet och hittade detta, min ringa erfarenhet gör att jag inte riktigt vet hur denna ull skall se ut när man får hem den helt rå. I kartongen låg en salig blandning av korta staplar, super krusiga sådana, en del dubbelklipp...och väldigt smutsig ull, dock så är det smuts och inte vegetabiliskt trassel, vilket gör det hela lättare. Återstod då att lista ut om jag fått bra ull eller skräp?

Har noga läst hur en riktigt duktig person tvättar sin ull (sådan här ull) ett par 100 gånger eller i alla fall många gånger... har nog fått det tillsänt mig i PM också och ändå så gjorde jag lite fel. Satt igår i flera timmar och buntade ullstaplar som jag tvättade genom att ställa buntarna i varm vatten + ulltvättmedel. Jag prövade också en annan metod, att rulla in staplarna försiktigt i en kökshandduk och sen försiktigt sänka ner dem i varmtvatten + ulltvättmedel. Om det blev bra? Nej verkligen inte. Ullen var fortfarande grymt skitig i morse, trots att den legat i vanligt vatten (skölj) hela natten :(

Beklagade mig i den underbara spinngruppen och fick genast svar. Så nu sitter jag här med dumstruten på och kammar staplarna, topparna först, med en liten hundkarda och det blir bara så fint. Mjukt, fluffigt och vackert vitt som sockervadd :)

och efter det OM det behövs så tvättar man ullen på det sätt som jag beskrivit.

********


1 kommentar:

  1. Det är ju av sådant man lär sig. Du har en del att borsta tror jag men ullen ser ju jättefin och krusig ut tycker jag :)

    SvaraRadera