måndag 4 november 2013

Spöregn, spöken och kroppkakor.

Måndag eller ej, ett ljus förhöjer dagens frukost när det är så här mörkt ute. I går serverade jag ett 50 tal Blekingska kroppkakor, att det blev just den varianten beror på att de är lokalpatrioter här nere. Nåt annat duga ej. Att det blev så många beror på att klubben hade MH beskrivning för några glada hundar och de 7 figuranterna + tävlingsledaren + beskrivaren bjuds på lunch. Behöver jag säga att kroppkakor var en hit? Nä tänkte väl det. Det fanns 1 kroppkaka kvar när alla hade ätit. Och då hade jag ändå tagit till med några extra, vilka jag sålde till de som vill ha. Till kroppkakorna så serverades det ovispad grädde (ja, det är så de äter dem här nere...) lingonsylt och sen hade jag smält äkta smör och hällt i en termos att ha till. Allt smör gick åt :)

Klubben har varken el eller vatten men en liten bod där en del saker kan förvaras. Med ett spritkök och lite gasol så gick det galant att få vattnet att koka och "kroppisarna" varma. Klockan 07.00 så stod jag på klubben i spöregn och tänkte.. jaha... det blir en lång dag, en blöt dag... Sen var det bara att sätta igång. Upp med termosarna med det varma vattnet, fram med ost och skinkfrallorna jag gjort iordning hemma, te pulverkaffe och allt annat som de kan tänkas vilja ha till frukost, de tappra 7+ en del annat löst folk. Det var trångt i och runt mitt provisoriska kök under markisen med så mycket folk men med en viss mysfaktor i blötan.

Klockan 15.00 så var jag hemma igen. Då var jag trött, blöt men nöjd. Dagen hade flytit (haha... också ett ord att använda när regnet öst ner) på bra och alla var nöjda. En lång dusch, nya varma torra kläder och allt var som vanligt igen. I dag så ska bibloteket besökas. Tycker att det är en himla fin tillgång, våra bibliotek :) Sen behöver jag ringa och felanmäla telefonen, internet är sig inte likt sen stormen och det sprakar i telefonen. 

Till er andra, ha en bra dag!

Nej jag hade inte gjort kroppkakorna själv, de var inköpta på Blekinges egen kroppkake fabrik.

*********

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar