tisdag 26 november 2013

Konsten att dela säng med en plasthink.


Dagen borde ägnas åt entrén. Det borde städas undan saker, juliga kransar borde bindas och jullyktan borde ställas fram för åskådning. Jag skriver borde för det är inte säkert att jag har någon ork idag. Jullyktan har fått stå ute hela sommaren för att förlora lite av sin nypolerade look som den hade när jag köpte den. Nu har lite rost och de första frost rosorna etablerat sig på den och den är nu mer i min smak.

I natt så har det varit kallt hela 6 minusgrader. Fast under mitt duntäcke så har det varit varmt och gott och stökigt... Så fort en hund blir sjuk eller behöver speciell uppmärksamhet och avskildhet från de andra hundarna så börjar pusslandet här hemma. Just brist på utrymme gör att vi inte har lyxen att ha en hund/kennel avdelning eller ens ett hundrum där man kan stuva undan sådant som behöver vara i fred eller är i vägen. Lösningen igår när vi hämta hem gammelterriern från vetten nyopererad och fortfarande redigt groggy efter sövningen var att placera henne i sängen i sovrummet, grind för och övriga hundar utanför. Det gick himla smidigt. Konvalescenten sov lugnt inlindad i mitt duntäcke med en stor plasttratt om huvudet så att hon inte skulle komma åt att slicka sig i det nyopererade. När jag själv sen skulle gå och lägga mig så skulle ju tanten självklart ligga under mitt täcke. Sambon mumlade något om att hon kommer att peta ur ögonen på oss innan han somnade. Själv har jag sovit så där. Om hon bara hade legat still så hade det varit en sak men det är inte lätt att minnas att man har en mindre hink på huvudet när man inte har det vanligtvis, så att vända sig om under ett täcke fungerar inte, ej heller att krypa in under täcket om man råkat hamna utanför... alltså kör man upp hinken i fejan på den som ligger närmast och stirrar på henne med bedjande blick tills hon vaknar. Man kan också se till att täcket fastnar i hinken och dra det av matte... då vaknar hon av kylan. Så idag efter min sömnlösa natt med en levande  bäddande plasthink i sängen så är jag dödstrött. Julpysslet utanför dörren får nog vänta.

Det som hänt terriertanten lite kort, är att jag fann henne sittandes i hallen, tvättandes bakdelen. Jag noterade att det inte såg rätt ut och vände på henne för att kolla och ur vulvan så hängde en riktigt äcklig alien, en cysta som kommit från "ingenstans" och nu hängde den ut ur hennes underliv, stor som ett kycklinghjärta. Liknelsen är inte helt fel. Jag ringde min bekant som är veterinär och fick veta vad det troligtvis var och vad som behövde göras. Nu är hon opererad och allt har gått jättebra :)


Trevlig tisdag!

********

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar