söndag 24 november 2013

Jo tack, annars är det bara bra.

Jag finner så mycket glädje i att pyssla och skapa och i livet självt men det är satans så trist på djurfronten. Detta år kommer vi att minnas som det trista året. I somras så köpte jag in lite nya avelsfåglar från en "känd" uppfödare med fina färgrena dvärg kochins. Att djuren bar på Coryza hade jag ingen aning om, säkerligen inte säljaren heller :( För min avelsbas var det katastrof -allt dog. Jag satte de nyinköpta i karantän men märkte inget konstigt så efter ett tag fick de gå med de andra. Genast så började mina höns att hosta, snora för att till sist dö. Av de 18 små kycklingar jag hade så har en överlevt, en tupp.

I hönsgården nu finns det 4 höns och en massa tuppar. Alla andra har dött. Jag står nu inför den otrevliga uppgiften att slakta alla dessa höns för även om de är "friska" så är de alla smittbärare. Jag kan inte köpa in nya höns till tupparna för de lär smittas och de flesta lär dö, alltså blir det inga kycklingar att sälja och även om det blev det så är de smittbärare och sådant vill jag inte föra vidare. Ägg går bra då dessa inte är smittbärare. Men jag kan ändå inte sälja några ägg eftersom jag inte har några höns... moment 22 alltså. Detta år skulle bli det år jag byggde upp min hönsgård igen efter rävattacken, så blev det nu alltså inte. Tusentals investerade kronor, rätt ner i soptunnan. Bara att börja om igen.

På hundsidan är det lika illa. Året började med att min hane blev akutsjuk och det visade sig vara borrelia. Efter 6 månader med stark medicin så är han nu åtminstone symptomfri, men som han en gång var lär han aldrig mer bli. En av mina tikar drabbades för nåt år sen av sjukdom och detta år så drabbades hon av ytterligare en och vi bestämde oss att låta henne få somna in. För lite drygt en månad sen så var det tik nr 2´s tur att sövas och opereras. En operation som blev lite större än vi tänkt oss men nu är hon helt återställd. 

I går kväll var det dags igen, min 10 åriga terrier blev sjuk :( Efter att ha pratat med veterinären så vet jag nu att det blir sövning och operation på måndag. Kan bara hoppas att de inte hittar mer skit i henne än det jag känner till nu. 

Happy, happy, nej knappast.

********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar