måndag 30 juli 2012

En egen jordkällare.

 Hittade denna bild på en fantastisk jordkällare igår. En jordkällare kan se ut lite hur som helst om man googlar på nätet, på engelska heter det earth celler eller ice celler och fler alternativ till jordkällare dyker upp. Just denna tyckte jag var så fin och den är svensk. Lite trolsk, lite romantisk nästan : )) En jordkällare står naturligtvis på mitt vill ha konto. Ett utrymme helt enkelt som jag kan förvara mat i, som håller den sval och sommaren och frostfri om vintern.

 Nu har ju vi en jordkällare, eller det har varit en jordkällare. I dag återstår bara en totalt överväxt kulle, ca 60 cm av den gamla dörren är synlig, ett totalt in rasat tak...



I över ett år har jag gått runt och funderat, muttrat och mumlat, kommit fram till att det går, backat och insett att det är för mycket jobb... eller kanske det går?

Jag är riktigt sugen på att renovera denna gamla jordkällare, göra den brukbar igen. Framför dörren så måste jag gräva ur och jag lär nog hitta ett och annat då gubben som bott här har använd platsen som sophög. Även i själva jordkällaren så har det kastats grejer, ser bland annat en gammal cykel där nere i mörkret. Kanske är jag lite galen som ens funderar på detta projekt. Men lite hårt arbete skulle ju löna sig i en egen jordkällare.

Funderingarna kring vår jordkällare lär nog fortsätta ett tag till. Det här projektet är ju ingenting som man gör i en handvändning, men man kanske kan börja pilla lite bland stenar, jord och bråte : )

Trevlig måndag önskas!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar