torsdag 5 april 2012

I trädgården begås mord.


Dessa två bilder är lånade från nätet

 Titta på bilderna. Det är så här mitt trädgårdshjärta vill se säsongens skörd längre fram i sommar. Som glad och kanske lite för ivrig amatör så vet jag att jag har sått en del saker lite för tidigt. Man behöver bara kliva in genom dörren till vår stuga så möts man av kaoset. Det står plantor och såbaljor överallt där det går att ställa sådant. Sambon går omkring och småfryser... Det var inte förens igår som han upptäckte att jag stängt av alla element vid fönstren, för där bor ju plantorna nu. Och de vill ha ljus men inte element värme under fötterna. Sambon muttrade lite om för kallt för dem ute, jaha då stänger du av elementen här inne så att de inte blir för varmt... Och själva så får vi frysa.

 Nu är inte värme det enda som tar kål på småplantor, både torka och nattfrost dödar. Vi har gått från en härlig förstart på våren till flera minusgrader om natten. Jag är inte nöjd med den utvecklingen alls : (

I mina pinnlådor (de kan du se här) så har det börjat att spira. Hoppas hoppas att de små gröna skotten överlever. Det väntas in snö till helgen. De små plantorna har i alla fall lyckats överleva hittills trots att vattnet i kaninernas vattenflaskor fryser om natten. Pinnlådorna fick fönster som tak och är sen väl insvepta i fiberduk. Allt för att de små ska må gott och få en bra start.

Som glad amatör så surfar man en del för att fördjupa sig, jag tror jag ska sluta med det. Världen är ett slagfällt för små plantor, spirande grönsaker och mina ambitioner om giftfria ekologiska grönsaker känns svårt att uppnå. Förutom de faror som jag redan skrivit om så kommer våren och sommaren att bidra med ett myller av insekter. Vissa behövs andra kan dö, om jag fick bestämma.

Kålfjärill, kålmask
Jordloppa
Knäpparelarv
Morotsfluga
Bladlöss
Harkrank
Jordfly
Mjöllus
Mjöldagg
Bladmögel
Potatismögel
Sköldlöss
Sniglar
Trips
Trädgårdsborre
För att nämna några...

Och som om detta inte vore nog... Det finns saker som kan mörda en god skörd även i jorden också, Kvalster av olika sort och nematoder som man inte ens kan se. Min framtida skörd verkar mer och mer skör. En får väl vara glad för det lilla man  kan få med tanke på alla faror som lurar.


Nu dags att sätta kaffekannan på kvasten, sno en svart katt, knyta sjalen om håret. Sen bär det av...
Trevlig skärtorsdag önskas!

******************





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar