lördag 28 april 2012

Blekta rabarber.

 I går skördades de första rabarberstjälkarna här. Milda, mjälla och sötsyrliga. Otroligt vackra i färgen.



 Det fick bli en rabarberpaj av den lilla skörden. Både jag och sambon är väl inga storätare av rabarber. Men en liten hemmagjord paj, årets första måste man ju bara smaka på : )


Jag har lite svårt för oxalsyran men jag inbillar mig att genom att bleka rabarbern så blev de lite mildare. Bleka grönsaker gjorde man ofta förr. Det ansågs lite finare, förnämare med de blekta. I dag är det väl nästan bara sparrisen, purjolöken och endiven som man bleker industriellt. Att bleka grönsaker är lätt. De behöver växa mörkt för att bli ljusa. Dvs man skyddar dem för solljuset som gör så att växten utvecklar klorofyll och blir grön. Jag la ett par svarta plasthinkar över de rabarberknoppar som jag ville bleka. Såg till att det blev helt tätt så att inget solljus kunde sippra in. Ett litet kul experiment : )

Nu ska jag gå igenom mina loppisfynd. För idag har vi varit på säsongens första loppis. Ett gäng trasmattor för en hundring, en kjol, en sjal och en påse med böcker till sambon. Hans sommarlitteratur när han ska (tror han) ligga i hängmattan och slappa. Jag spenderade 120 kronor. Vårt torp är litet och jag såg avundsjukt på när en kvinna bar i väg på "mitt" pottskåp och en annan lastade in "mina" små söta sängbord...

Trevlig lördags kväll alla!

**********






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar