lördag 24 juli 2010

Känner mig ganska slut...

Två om samma pinne...

Mannen har sågat ved i tre dagar. ALLA bräder på baksidan, detta hav av bräder är nu borta. De ligger prydligt uppstaplade (inkastade) i lämpliga längder i vedbodarna. Vi eller mannen har fyllt dem till bristningsgränsen. Det är knappt så man kan öppna dörrarna, då ramlar de nästan ut. Jag hjälpte till igår med att göra en ny trave vid väggen bakom utedasset. Det blev 2 kubik ved till av den sista brädhögen. Grannen var över och kikade, han som var så snäll och lånade ut sin kap. Han tippade på 6-7 kubik totalt, som vi hade sågat upp. Känns skönt nu när baksidan är fri från dessa högar av bräder. Nu kan man börja planera för vad vi ska ha där. Mannen och jag åkte till affären igår och jag sa att vi måste köpa någon liten present som tack för lånet av kapen. Mannen sneglade mot systemet men jag hävdade att en röd liten dvärgrosbuske skulle vara pricken över i: et ; )

Mannen köpte ett par öl som tack och på min inrådan den röda rosen...
Såg hemskt sött ut när mannen lämnade över rosen till granngubben : )))

Vi började igår med att ta rätt på all metallskrot som gubben (föregående ägare) samlat på sig under 30 år. Och det är inte lite det. En hel del har vi redan kört iväg till återvinningen men nu när man började rota längs med stallväggen så fick man en uppfattning om hur mycket skit som ligger slängt över allt : ( Sen har vi eldat och eldat igen... Det är extremt torrt nu men vi vågade oss på att elda i ett gammalt oljefat. Dränkte in planen bakom stallet med vatten, det är i och för sig grus där men man vet aldrig. Sen la vi en stor plåt under tunnan och så eldade vi. Hela dan idag har det brunnit i tunnan. Det tar på en att vara ute hela dan och släpa skrot och kratta rent runt "gården"

Just nyduschad, har tänt upp lite levande ljus, det mörknar ute och då blir det mysigt med stearinljus. Äntligen så har det också börjat att regna. Mannen har varit ute i regnet och donat, själv så har jag en tidning att se fram emot; Gård & torp som jag ska lägga mig att läsa medans regnet smattrar mot taket : ))

***********

Ha det så gott denna lördagskväll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar