onsdag 21 juli 2010

Allt mäts i kubik för tillfället...

Slitet, nött & med patina. Visst är det vackert : )

För tillfället så mäts allt i kubik här hemma. Jag slösar med vattnet för att hålla växterna i rabbaterna vid liv. Det mesta verkar torka ihop ändå : ( Har räknat plommonen på träden lite snabbt och det blir väl en 4-5 stycken i år. Vi längtar efter regn. Under tiden får man bada i älven för att svalka sig och göra små blomster arrangemang som man kan flytta runt vart efter man flyttar sig i trädgården. För blommor och vackra ting att titta på det måste man bara ha : ))

Detta står just nu på vårt bord ute i trädgården. Där vi fikar och äter. Pelargonen fick jag som liten stickling i våras av grannen. Jag har haft den i det lilla växthuset som mannen byggde. Nu får den komma fram för nu börjar den att blomma och jag blir på gott humör varje gång jag tittar på de små rosa knopparna.

En kruka är fyllt med en kryddväxt och den lockar till sig bin : )

: )))))


Ljustaken som är av trä och en av ett par, hittade jag omålad på vinden. Nu är de vita.


En silvrig bricka, en gammal rostig tratt och en gammal fårsax blir fint tillsammans med de gamla krukorna. Fårsaxen använder jag när jag klipper blommor och kryddor i trädgården. Duken är jag hemskt kär i, men kan inte minnas var den kommer i från.

Charmigt med ett nyckelhål i bordet...
x

Jag stod inte ut med de vita plastbord och de vita plaststolarna som lämnats kvar här. Mannen hämtade två vita trästolar hemifrån sin balkong och jag har släpat ut en gammal köksoffa som vi använder i stället för plastet. Till midsommar så önskade jag ett annat bord. Mannen tyckte gott att plastbordet dög men inte jag. Jag hittade en gammal dörr och bad mannen tillverka ett par bockar som vi kunde lägga dörren på och ha som bord. Mannen tyckte inte det var nödvändigt och på så sätt så trodde han att bordfrågan var löst. Icke då, jag hittade ett par gamla bockar i gömmorna ovanpå stallet. Så plastbordet ställdes undan omedelbums och jag fick mitt bord, en dörr med bockar under precis lagom till midsommar : )


Gångärnet finns också kvar : )

Detta är mannens kubik. Han har slitit hårt idag. Jag är faktiskt imponerad. Avbröt hans sågande vid 12.00 för att han skulle få nåt att äta. Då hade han sågat och staplat sen 09 i morse. Sen bad jag, snääälla, snäääääälla kan vi inte åka och bada? Så blev det. Efter lunchen som bestod av färskpotatis, sill och kaffe och glass med egna jordgubbar från vårt lilla land så vart det bad i Dalälven.

När vi kom hem igen så fortsatte han med att såga och stapla... jag har gömt mig inomhus, min rygg fick nog med stryk igår. Har inga problem att hålla mig sysselsatt; Städat, pysslat och målat ett lager till på en massa saker som nu börjar bli färdiga : )

Tycker att denna lilla & mannen har vissa likheter,
Flitigheten ; )


Till ljudet av sågen så tände jag grillen och fixade middan. Efter maten så hjälpte jag mannen att stapla in det sista i vedboden, läs slänga in... Den första vedboden är nu full så vi har tagit ett av de tömda förråden och gör det till ett vedförråd.

Nu vill mannen åka och bada igen. Klockan är 21.02. Bäst man slutar så att man kommer i säng någon gång. Kram på er : )

**********


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar