torsdag 19 juni 2014

Rabatten mellan stenarna.


För ett par år sen så gav jag mig på de tuvor som växte mitt i gräsmattan mellan och runt om två stora stenar. Jag behöll mossan på stenarna men "städade upp" runt dem. Eftersom jag grävt om alla rabatter på framsidan av torpet så hade jag skottkärror fulla av liljelökar. De satte jag här, runt stenarna. En rätt stor planta med jätteriddarsporre stod och tynade mot ena gaveln på torpet. Den grävde jag upp och delade. Det blev 16 st nya plantor av den riddarsporren och de verkligen frodas här. Några nya små jättevalmoplantor som tittar upp i vallmorabatten har fått flytta hit och en hel del av alla dessa snödroppar som växer hej vilt omkring topret.

 Det är väldigt svårt att fota gult när solen ligger på men det här är en fullständig gul lilje explosion. Även denna stortrivs här.
 




 
Först så kommer alla snödroppar tidigt om våren. Sen är det mest grönt ett tag innan de gula dagliljorna sätter fart och ganska snart efter dem så kommer en kort röd färgprakt av Jätte vallmo. Och även de blå tremastarna hänger på. Dagliljorna fortsätter att blomma och nu kommer även andra liljor som jag inte vet vad de heter. Tremastare och dagliljor får vi njuta av länge. När de står i sin finaste prakt så har Jätteriddarsporren vuxit sig hög och är på väg att slå ut sina blå blommor och kikar man längre ner mot marken så sväller brandliljans knoppar i väntan på sin tur...
 
här >> såg det ut för ett par år sen när jag satte spaden i marken och grävde ur runt stenarna. Det har vuxit upp rejält sen dess och jag kan faktiskt inte minnas hur det såg ut innan. Det är då det är bra med bilder :)
 
 I dag är det dan före midsommarafton och det är lövmarknad här nere. Den betyder mer än midsommarafton. I år tar jag ingen kamera med mig men här >>  finns det bilder från ett tidigare år :) Vill med detta önska alla en trevlig midsommarhelg!
 
 
 
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Så fint och frodigt det ser ut. Den riddarsporren måste ju ha varit enorm, sexton plantor, jösses, inte konstigt att det ser fint ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja roten var större än vad som syntes ovanför marken. Där blev det bara ett par taniga stänglar. Sen ramlade den sönder lite också när jag grävde upp den, men jag beslöt att plantera även de små delarna och de har tagit sig fint :)

      Radera