onsdag 11 juni 2014

Färga i glasburk.

Att färga i glasburk är verkligen enkelt. Man fyller bara burken och ställer den i solen. Med ett lock på så kan man vända på den då och då. Jag har alltid burken rätt vänd under soltimmarna eftersom innehållet ofta jäser i värmen och sen under natten så ställer jag den upp och ner. Här är en burk med vätska (vatten och ammoniak) från min färglav Parmelia Saxativis. Vätskan är mörk och vid första anblicken så anade jag röda toner men tyvärr så tror jag att mitt öga och ljusbrytningen lurade mig. Ullen ser ut att få en smutsig färg, brunaktigt eller kanske gulaktigt. Jag har stoppat i en redan färgad ull. En ull som trots att bilden visar nåt annat är ljust grön. Den är tidigare björklövsfärgad till gul och sen järnvitriolbehandlad vilket har gjort den grön. Men jag är inte nöjd med resultatet så alltså offrar jag den i min färglavsburk.

I ett tidigare inlägg här>> så skrev jag om färglaven.

Skön onsdag på er!

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar