fredag 22 februari 2013

Spännande frukter och bär, värda att odla?

 Diospyros virginiana
Nordamerikansk persimon
(Mmm en personlig favorit)

 I dag har jag spinnrocks förbud.- Mina händer måste vila. Jag är på väg att få en inflammation i högerhandens tumme. Den är ompysslad och smörjd med liniment och har nu beordrats vila av mitt bättre jag. Mitt sämre ser bara alla ull som måste spinnas upp...
Jag har lite annat ull pyssel som jag skall ta tag i medans tummen kurerar sig. Till frukost äter jag alltid två mackor, en kopp kaffe och loggar in mig på nätet. I morse snubblade jag på en intressant sida, eller vad som kan komma att utvecklas till en intressant sida.

 Crataegus azarolus
 Azoralhagtorn

Här håller man på att bygga upp en informationsbank om växter väl värda att odla i Sverige. Kanske både för industriellt bruk och för den vanlige hobbyodlaren. Är man intresserad av självhushåll så kanske det finns någon frukt eller bär här som är intressant. Själv så hittar jag flera intressanta växter som jag gärna hade haft i min trädgård.
 
 Sorbus x sp
Rönnhybrider

 Sorbus domestica
Äppelrönn

 Actinidia sp.
 Actinidia (påminner om mini Kiwi)

 Jag går ut lite anspråkslöst i år, även om jag personligen älskar persimoner så tror jag att ett sådant träd får vänta. Jag tänkte försöka odla detta vippande vackra gräs i kruka. Det är rotknölarna som växten utvecklar som är det intressanta. Jordmandel vill ha mycket värme så jag tänkte svarta plasthinkar. Rotfrukterna skördas i november- december, så jag tänkte förkultivering inomhus. Det var två bra tips som jag hittade när jag googlade runt. Jordmandlar ska tydligen ha en härligt nötig smak. Jag bara måste pröva.

Cyperus esculentus
Jordmandel

Anspråkslös, men god?

*******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar