tisdag 26 februari 2013

Favoriter i köket.

 I bland snubblar jag på såna där favoritfrågor. Typ vilken är den bästa bok du läst eller film. Eller nämn tre saker du inte klarar dig utan. Jag tänker alltid, bara en sak eller bara nämna tre... det är ju omöjligt. Jag är ingen materialist eller prylgalning men jag har ett helt hus fullt med bra att ha saker och en massa böcker som alla var bra när jag läste dem. Och film, det har jag sett flera stycken, jätte bra. 
Nej min lista skulle i alla fall innehålla 10 bra böcker eller 20. Bra att ha saker på min lista skulle spalta upp åtminstone ett 50 tal måsten. Såg en fråga nyligen. Vilket är ditt favorit redskap i köket... ehh kaffebryggaren? Hm , knivar är ju bra att ha också, så mycket lättare att skära då. De borde stå på favoritlistan. 

Kanske man ska tänka mest användbara, i så fall har jag en favorit. Sockerkaksformar. Ja här bakas det sällan sockerkaka, det är jag urusel på. Lyckades faktiskt med min första sockerkaka här om veckan och ja... jag är snart 50 år : ) Men formarna kan användas till så mycket annat. Jag gör himla bra matbröd i dem.(Smörjer formen med lite olja)  En normal deg ryms i 2 fomar och blir 2 fina limpor. Två och en liten bit av en lasagne platta ryms perfekt i de avlånga sockerkaksformarna.

Det  blir 2 stora portioner eller tre mera lagom per form med lasagne. Eller som här, rester på macaroner och köttfärsås. Över resterna häller jag antingen gräddmjölk och ägg så att det blir macaronipudding eller så blir det en typ av lasagne. Macaronerna dränks i bersamelsås, volia´så jädrans gott efter en stund i ugnen : )

Så ja, sockerkaksformen står nog högt upp på min kökslista för sin mångsidighet. Men inte högst upp för där står kaffebryggaren, för utan kaffe överlever jag inte. Eller hm, kanske värderar jag järngrytan mer...

Trevlig tisdag!

****



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar