fredag 8 februari 2013

Bad?minton...

 I går var jag på Badminton, på elitnivå. Mina första matcher ( Ja jag var publik) Det var kul och faktiskt mycket mera spännande än jag hade trott. Jag är full av fördomar mot de flesta sporter. Jag hörde mig själv skrika både ja och sucka nej... precis som alla andra i publiken som höll på "rätt lag".

 Badminton med ursprungslandet England är en gentlemannasport, det tilltalar mig : ) Jag är lite eller rätt mycket svag för sånt. Den som servar skall serva ödmjukt och snällt till sin motståndare, sen går det bra att drämma till av bara helv*te. Om bollen ligger hos den som inte har serven så skall den spelaren ge bollen till motståndaren taktfullt som en gentleman. Boll förresten det är ingen boll. Det är en fjäderprydd sak som far i väg i luften. Och här kommer nu mitt dilemma.

Eftersom jag gick på matcherna med någon med rätt mycket insyn så fick jag självklart hålla i och känna på en kasserad "boll" och ja, de är ju inte som de av plast som man köper på bensinmackarna inför sommarsemestern.... Ett sett med två racketar och någon "boll" i plast. Nej här var det kork överdraget av tunt tyg med riktiga vingpennor från gås fastsatta i. Under en match så räknade jag till att minst ett 20 tal bollar förbrukades.

Varje boll består av 16 små vackert formade vingpennor. 16 stycken fjädrar från vita gäss. Varje gås lämnar bara 2 fjädrar från vänster vinge som går att använda... fick jag veta. Då lär det alltså gå åt en himlans massa gäss eller?

Jag har letat och letat som en galning efter information om hur dessa bollar görs. Om fjädrarna tas från döda gäss, om de dras ur fågeln när den lever eller klipps den av? Ingenstans hittar jag riktigt bra information, bara en massa spekulationer om hur bollarna görs på diverse utländska bloggar och forum. Det är helt ointressant, jag vill ha fakta!

Är sporten att förknippa med gentlemän eller är den barbarisk.

Till slut nu i morse så fann jag en engelsk sida, ett Badmintonforum. Och där läser jag att inför OS i London så har fjäderfrågan dykt upp igen och branschen försöker att jobba mot att spelarna går över till syntetiskt gjorda bollar, främst ur djurskyddsynpunkt men också pga av att bollarna är väldigt dyra. Man lägger det alltså på spelarna att bestämma. Vidare så citeras en världsspelare som säger att han testat de syntetiska bollarna men så länge de inte håller samma höga kvalitet som äkta fjädrar så kommer han att fortsätta att använda de äkta.

 Inför OS så ser man också till att fjädrarna kommer från köttindustrin, dvs gässen blir även mat. Dessa fjädrar kommer då från djur som dödas och plockas eller plockas innan de dödas... Och därmed har jag fått svaret på vad gårdagens nöje förorsakar en annan varelse. Ett lidande. Att rycka fjädrar av levande varelser gör ont även om det bara är två. Med tanke på alla miljarder fjädrar som behövs under ett år (Badminton är en mycket populär sport i bla de asiatiska länderna) och var bollarna tillverkas, främst Asien och deras syn på djur och djurhållning så är jag rätt säker på att jag klassar in Badminton som ett stort jäkla djurplågeri.
Ett jag inte visste om och jag känner mig rätt lurad.



************























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar