måndag 22 oktober 2012

Kardflor i vitt.





Som gräddiga små kokonger ligger de nu och väntar på att få bli till garn. Två papperskassar fulla med rensat, tvättat, torkat och kardat. Rensningen gick lätt, tog inte mer än någon timma, tvätta tog väl nån halvtimme. Denna gång testade jag att lägga den handtvättade ullen i tvättmaskinen och köra centerfugering för att få ut så mycket vatten som möjligt. Det funkade jätte bra. Har inte vågat testa innan, är ju rädd om tvättmaskinen. Sen var det bara att bre ut ullen i badrummet och vrida upp elementet. En dag tog det för ullen att torka. Nu har jag inte vägt den här vita ullen än så jag vet inte hur mycket det är. Men det tog 5-6 timmar att karda upp alla ull till kardflor och forma dem till små behändiga kokonger.

Denna ull är inte från ett Värmlandsfår, ja i alla fall inte ett renrasigt sådant. Denna tacka har en helt annan ull, finfibrig och småkrusig och väldigt mjuk och fin. Jag anar att hon har finullsfår inblandat i generna. Eftersom det inte finns några täckhår och eftersom denna ull är så mjuk så kommer jag att spinna ett tunt garn av detta. Ett tunt garn kan bli en fin sjal : ) Eller en kofta... en liten nätt men varm bolero kanske.

Trevlig dag allesammans!



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar