måndag 24 september 2012

Svamp, äntligen!

 Fast vi var tvungna att åka till smålandskogarna för att hitta dessa godsaker : )
Blomkålssvamp är en av mina favoriter.




Det har varit regnigt och rätt trist väder i helgen. Men igår så var det i alla fall uppehåll på förmiddagen så vi bestämde oss för en tur till småland, och deras djupa skogar. Hundarna sattes i bilen, termosen fylldes med kaffe, vatten till hundarna och kameran... Småland, here we come!

Sambon gick åt sitt håll i skogen, han skulle lägga spår till schäfern. Jag tog mina hundar och gick i motsatt riktning, här skulle letas svamp. Nästan genast så såg jag en stor blomkålsvamp vid en tall : ) En bra skog med andra ord. Hundarna och jag gick väl nån timme på den mossiga våta marken. Det luktade verkligen skog och höst, härligt. Sen vände vi om och tog oss tillbaks till bilen. Tre blomkålssvampar och några kantareller blev det i alla fall. Vid bilen så väntade sambo och schäfer. Nu skulle det filmas när det spårades i skogen. Jag fick agera kameraman och sprang och ställde upp kameran efter sambons anvisningar. Sen blev det kaffe vid bilen och vi upptäckte båda att vi var hungriga så på vägen hem slank vi in på en vägkrog och åt en sen lunch. Sen for vi hem igen nöjda med vår dag med hundarna.

Det var igår, i kväll sitter jag här med värk i kroppen. En hals som känns sjuk och så fryser jag oavsett hur mycket kläder jag har på mig. Jag håller på att bli sjuk : (
Trevlig måndag!

****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar