torsdag 27 september 2012

Slånbär, det trendiga bäret.




Tre timmar i kohagen resulterade i 5 liter slånbär. Slånbär... nordens oliver? Eller nordens citroner? Sprängfyllda med nyttigheter är de i alla fall. Och totalt oätliga om de smakas direkt från busken. Först måste de bli frostnypna. Antingen på busken eller så får man stoppa dem i frysen ett par dar. Sen har man "dödat" garvsyran. Eller mera, rätt under noll grader så omvandlas garvsyran som gör bären kärva i smaken och de blir ätliga. Slånbär är nu högsta mode om man är hälso och träningsfreak. De är vårt nya trendiga hälsobär, sprängfyllt med goa nyttigheter. En forskiningstudie från SLU (Sveriges lantbruks universitet)
visar att slånbär, nypon och aroniabär är de bär som innehåller absolut mest antioxidanter och dessutom även bra vitaminer, spårämnen och mineraler. Och tänk, de är helt gratis, de växer alla tre vilt : ))

SLUs forskningsrapport benämner dessa bär som "superbär". Slånbär tex innehåller 40 gånger mer antioxidanter än vindruvor !? Nåt att tänka på tycker jag när just druvjuce är en stor säljare för just sitt innehav av antioxidanter... En importerad sådan juice. Inget bra miljöval när våra egna marker är fyllda av nåt mycket bättre. Slånbärsjuice rekommenderas till folk efter sjukdom eller hård träning i återhämtnings fasen. Eller som extra boost under de mörkaste månaderna.

Med tanke på hur jag mår efter 3 timmar i regn så lär jag behöva lite antioxidanter längre fram. Det var inte riktigt meningen att jag skulle vara ute så länge med min förkylning, men men. Nu mår jag en aning sämre än innan. Fryser och svettas om vart annat. Men jag har förbjudit mig själv att göra något vettigt under morgondagen. Jag ska bara ligga och vila på sofflocket framför dumburken : )

Mina slånbär får ligga två dagar i frysen, sen blir det saft av dem. Den saften ska jag njuta av i vinter. Ser fram emot att ta ett glas nyttigheter under januari och februari som jag tycker är de absolut värsta månaderna på hela året. Skulle önska att man strök dem i kalendern ; )

Trevlig kväll på er!

***





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar