måndag 30 augusti 2010

Tre damer och en tupp...

I dag handlar det bara om hönsen: )
Vit Dvärg kochin, unghöna och ungtupp

Kan man ta över 500 bilder på tre höns och en tupp? Ja jag kan det. Kan man lägga upp 500 bilder på hönsen i en blogg, nej säkert inte. Plats får de kanske men läsarnas hinner nog somna innan sista bilden är sedd...

Hade hiskeligt svårt att sova i natt, vaknade flera gånger. Kände mig inte ett dugg trött. Vaknade vid o5.00, mannen sa att man inte fick gå ut och störa hönsen ännu. Nehe, bäst försöka sova lite till då. Låg och stirrade upp i taket och på väggarna. Önskade att de varit något annat än vita. Kanske nåt blommönster så man hade kunnat räkna blommorna och somnat på kuppen. Vid halv sju tiden hade jag fått nog. Tassade upp, tände vedspisen och satte på kaffe. Har inköpt havregryn med mycket sågspån i (läs fibrer) ska ju vara nyttigt. Så idag gjorde jag gröt och åt med hemmagjort äppelmos och mjölk. Det var inte så tokigt i alla fall : )
Sen gick jag ut till hönsen...

De var vakna, satt mitt på golvet och spanade in mig när jag öppnade dörren, gav dem mat och småpratade lite med dem. Himlars vad jollrig man kan bli av de däringa söta hönsisarna : ))

Inne i huset hade mannen vaknat, han avböjde gröt ; ) Men drack kaffet. Sen for han ut och jobbade. Han har fixat lampa i hundhuset och lampa i hönshuset, både i för rummet där maten står och inne hös hönisarna. Sen har han lagat en del på stallet, bytt bräder och donat, Tack snälla mannen. Själv har jag skött markservicen och roat mig på alla fyra inne i hönsgården. Tänkte först ha hönsen inne någon dag till innan vi släppte ut dem, men de verkade så lugna och trygga att de fick gå ut. Jag passade på att ta en massa foton, några lägger jag in här : )






































Innanför ett annat stängsel fick jag syn på denna blick.....








Hej då från oss : )







2 kommentarer:

  1. Ååååh så UNDERBARA! Jag får tillstå *rodnar lite* att jag pratar BEBIS-SPRÅKET med mina ankor. Djur får mig att förvandlas till ett stort fån!

    Hur har ni gjort med isolering/uppvärmning av hönshuset? Funderar på hur mycket som behövs.

    SvaraRadera
  2. Söta höns:-)

    Så du har kommit över din grötfobi? Vad bra det gick ned*s* Ett tips om man har svårt för havregryn är att göra gröt på rågflingor, de har mer fibrer och blir inte så.. eehh.. slemmiga..?

    Ha det fint, kramelikram

    SvaraRadera