söndag 29 augusti 2010

En spännande dag...

Tittade ut genom fönstret i morse 7.00 och möttes av regnet. Mannen mumlade från sängen att det inte regnade 06.30.... Nåja, idag var det höns och tupp hämtar dag så om det regnar eller inte spelar ingen roll vi kommer mestadels att åka bil. Två timmar till Västerås och två timmar hem.


Men innan hönsen så skuttade jag omkring ute och fotade i regnet. Vackert med alla glittrande droppar bland blad och strån. Wresrosorna blommar fortfarande trots att temperaturen börjar krypa ner om nätterna nu. I går kväll vid 24.00 var det 6 plus grader ute. Men Wresrosor är ju tåliga så de står nog pall även för en köldknäpp med några minusgrader.


Nya knoppar på väg...


Ny duschade äpplen...


Och denna lågväxande ros. Ser precis ut som godis : ))


Vi lämnade vår by för resan mot Västerås i regnet.
Och här är underverken nu, våra nya familjemedlemmar:


Tuppen i mitten. En tjusig liten herre.


En höna är lite blyger för stunden och gömmer sig bakom.

Jag blir glad bara av att titta på dem. Känner mig lite som när man var barn och fått något nytt, en spännande present eller något man velat ha väldigt länge. Nya skor kunde jag gå omkring med inomhus hela dan, helst sova i också... känner lite likadant nu : ))




Vi transporterade dem i en hundbur, ställde hundburen med höns hönshuset och öppnade dörren. Ut klev herr tupp på en gång tätt följd av hans modiga tre damer. Han pickade i spånet, kollade in maten och drog sen grässtrån ur den behållare jag gjort av en bit nät som blev över då vi byggde hönsgården. Allt verkade vara till belåtenhet. Eftersom de inte verkade särskilt bekymrade i sin nya miljö eller sugna på att gå in i hundburen igen så tog vi ut den. Sen lät vi dem vara ifred. Stängde dörren och försökte att hålla oss från att titt som tätt kika in på dem.

Jag kan lova er att utanför hönshuset stod 6 nyfikna hundar i spänt förväntan över vad vi höll på med för hemligheter i den förr så ointressanta gamla svinstian.

Nu har vi tagit oss en sista titt på hönsen för i kväll, nu lämnar vi dem ifred, helst skulle jag vilja sitta i hönshuset ett par timmar till och titta på dem : ))

********
Tack Imma för de fina hönsen de är så söta
*********


Trevlig söndag på er allesammans!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar