torsdag 29 april 2010

Nybak´t...

Jag har nog nämnt det förut, jag kan inte baka!
x
Sorgligt men sant, 9 gånger av 10 så blir det totalt oätligt : ( Och det är oavsett om det är matbröd eller fikabröd jag ger mig på. Men lusten att baka finns där. Tycker att det luktar så gott när man bakar och smaken sen, av nybakt bröd. Helt ljuvligt : )
x
Hittade ett par lätta reccept på matbröd på nätet, det ena upplagt av en karl. Han utgick från en grunddeg och la sen till det han hade hemma. Det lät i alla fall lätt när man läste texten. Så jag åkte till affären idag och handlade lite sånt som man behöver när man bakar. Sen la jag till lite som jag själv tyckte lät gott i bröd; Morot, purjolök, soltorkade tomater, linfrö, kruskakli och rågkross. Rena hälsobrödet : )
x
Det gick faktiskt, det blidde inte så tokigt. Degen jäste snällt i bunken under handuk. Den lät sig villigt formas till 2 limpor och jäste sen snällt vidare en stund till. Även i ugnen betedde den sig som en god deg ska. Den behöll sin jästa form och bidde lätt gyllenbrun på ytan : ))
x
Jag blev så glad över resultatet och av smaken *ler* så jag slängde raskt ihop en deg till.
x

Denna gång blev det frukostbullar.

***************************
Just nu är jag på ett strålande humör och mycket glad över mina små bröd
Trevlig kväll alla, kram på er : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar