onsdag 28 april 2010

Det lilla torpet...

Mitt lilla hemliga torp : )
x
Om man parkerar bilen, väljer att följa en nästan igenvuxen stig in i skogen istället för att gå ner till stranden så får man en härlig upplevelse. Stigen slingrar sig in bland träd som växer med grenar som hänger över stigen, som en portal. Här har ingen röjt på många år...
x
Efter ungefär 30 minuter så kommer man fram till ett litet torp. Fast man har gått i skogen så har man hela tiden havet till höger, stranden. Säkert det som kallas sjöglimt hos mäklarna : ))
x
Till vänster uppe i en skogsbacke så ser man ett gult litet torp som skymtar mellan träd och sly.
x
En gammal raserad stenmur som snart inte syns mer avslöjar att folk har gjort det fint här en gång i tiden. Jag är alltid nyfiken på vem.


Någon har senare satt upp en ställning på huset, påbörjat renoveringen av skorstenen, lagt om taket och målat knutarna vita på nytt... men sen har arbetet avslutats. Undrar varför. Jag har kommit hit under 7 års tid och huset står som det alltid har stått. Här står tiden liksom still.


Medans jag går runt och fundilerar över huset, vem som äger, vem har bott så passar liten snuz på att ta igen sig i gräset. Lite trött efter rejset i skogen


De andra far omkring som småjävlar. De gillar också den här platsen. Den är spännande. Tittar man sig omkring så här mitt i skogen så kan man helt klart föreställa sig aktiviteten här i skymmningen; Älg, rådjur, grävling, räv passerar nog förbi straxt utanför husknuten medans huset sover sin törnrosa sömn.


Terriern trivs ypperligt, henne får man hålla koll på
Vips, så är hon borta, förlorad i något intressant spår... Det finns vildsvin här också. Mindre trevliga djur : ( I alla fall om man är en liten morsk påstridig terrier.


Sen är det marken runt omkring, myllig och bördig : ) Här finns ett stort antal örter;
Blåsippor, vitsippor, kärringtand, violer, vårlök etc...

En gammal skog med fina gamla ekar, en del riktiga jättar.


Kanske går torpet inte att rädda? Kanske är det det tysta stilla förfallet jag gillar? Ingen aning, men här är så tyst och stilla bara... Mitt datum på huset, sent -1700 tal.


Kunde inte motstå att glänta på fönsterluckorna och kika in...


Vilken utsikt det skulle bli om man röjde bort all sly : )


Torpet ligger och gassar i solen med en fantastisk sjötomt


Hallå där!
Inte krypa in under huset, man vet aldrig vad som bor där...

Är det mig du menar?


Jag kikar bara lite...


En sippa

Eller miljoner runt stugan : )


Till torpet hör en liten brun bod. Den är säkert lite yngre. Bakom boden står eller snarare ligger en gammal vedbod/jordkällare. Den är nog bortom all räddning. Denna bild är tagen från den gamla vägen ner till torpet. Inte den stig jag går utan denna väg går rätt in i skogen och måste va den väg som man förr tog sig till torpet på. Nångång ska jag följa den och se var jag hamnar. Idag går det inte att köra bil där.
x
Underbar utsikt, tyst och stilla så vilar de gamla byggnaderna här i väntan...

Undrars varför de slutade med renoveringen och vem som var här och hade planer. Vatten finns i alla fall, för jag har kikat i brunnen ; )

På väg ner mot stranden, den brukar jag följa tillbaks till bilen.


Oavsett torpets kondition, tomten måste vara värd milijoner...
*suck*


En egen strandremsa : )


Denna vik ligger vid torpet och det syns även här att stenar flyttats omkring av de som engång bodde i torpet. Nu växer allt sakta igen...
x

Hej då torpet, jag kommer snart igen och tittar till dig.


: )))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar