tisdag 25 juni 2013

Växtfärga med skelört.

 Var nere på schäferklubben igår tillsammans med S, hjälpte honom att fixa till MH banan och när man ändå är där så kan man lika gärna rota runt. Runt hela klubben så har det varit lite av en tippstation. Genom åren så har kommunen dumpat jord, sand och annat överblivet vegetabiliskt material, så här växer det ett och annat spännande som är värt att plocka med sig hem. Här hemma i krukor står nu svartvinbärssticklingar tagna från de buskar som dumpats på klubben. Ett rejält fång med skelört fick också följa med hem, hela växten, även rötterna.

 Jag växtfärgade mitt finullsgarn med den och fick denna guldbruna nyans. 

Skelört är giftig, hela växten. Den har en skarp gul växtfärg som blöder ymnigt och kan irritera hud, svalg och slemhinnor. Skelörten kom till oss med munkar som använde den som medicinal växt för invärtes bruk (bla mot magåkommor) Det är inget jag rekommenderar. Vi ser nog mest skelörten som ogräs i dag men det finns frön att köpa för den som vill ha ett eget bestånd. 

Ja det var ett litet livstecken från mig. Sommaren är här och det kan inte hjälpas, jag lever mitt liv utomhus nu. Den tid vi har i ljuset och värmen är så kort att jag inte vill spendera den vid datorn. Tids nog så kommer mörkret och det är dags att stänga om sig och kura skymning vid datorn... eller vid spinnrocken.

Hej på er, ta hand om er : )

*********







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar