måndag 3 juni 2013

Redan vikingarna uppskattade Allium ursinium

 I Skåne växer det Ramslök (Allium ursinium) vilt, i lundar under de stora trädkronorna. Ramslöken trivs i lätt fuktig humusjord i skuggan eller på kulturmarksängar.

Den här är de små lökarna. Eller frökapslarna.

 Och den söta vita blomman som lyser upp i skuggan.

 Hela växten är ätbar men det är främst bladen som man använder. De skall inte hettas upp för länge för då förlorar den både sin goda smak och alla nyttoämnen. Serveras gärna finklippt i sallad, eller som svensk pesto. Även som vårsoppa på våren : ) Ramslök har vi ätit sen vikingatiden och på senare år har den fått ett uppsving. Växten finns även på Gotland och en bit längs med syd Sverige.

Om man som stockholmare hamnar i en trädgård i skåne vars baksida ser ut så här... så blir man lätt lyrisk och får då tillåtelse att ta med lite ramslök av ägaren. Så nu har jag både några hela plantor och några blomstjälkar som jag ska se om jag kan få att överleva. Ramslöken är perenn och jag har gärna en ramslöks lund i en del av min trädgård : ) Kan ju säga att hela skogen luktade mild vitlök... en märklig känsla : ) och bilresan hem stank av lök...


Trevlig måndag!

Ps, Ramslöken är fridlyst så man får bara plocka bladen men inte gräva upp löken. Den är sällsynt. Har den spridit sig in på tomten i ett rejält bestånd så får man nog gräva upp lite *hoppas*

Man kan också köpa den i välsorterad plantbutik, både frö och planta.

***********





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar