torsdag 1 september 2011

Mor och dotter, en smula oense...

I förrgår blev det en långrunda i skogen med hundarna, som brukligt denna årstid så tar jag med min svampkorg. Skogen är full av svamp så frysen är numera välfylld. Vi äter kantareller i någon form varje dag just nu. Ja svampkorg föresten, det är ju igentligen en väska.



Denna väska fick jag syn på i en inredningstidning, Och hela mitt inre skrek; MIIIIIIN!!!!!!! Sen såg jag priset och insåg, nähäpp, den var för dyr. Väskan visade sig sen förfölja mig, den dök upp i fler inredningstidningar och jag suckade och dreglade. En av mina chefer struttade in i fikarummet en morron med just en sådan här väska käckt dinglande under armen. En rosafärgad sak i en större modell, med andra ord, den dyraste.




Sen gick det en tid och det drog ihop sig till trädgårdsmässa i Älvsjö, detta numera årliga event som min mor och jag har som tradition att besöka. Tror inte att vi hade varit särskilt länge inne på mässan innan mina ögon drogs mot de dära väskorna. De hängde på en läckert rostig ställning och ropade till mig; Kom och köp en! Jag var genast framme och fingrade på dem, kollade priset och suckade, inga mässpriser på dem inte : ( Min mor förstod inte det hela riktigt med dessa väskor. Hon tyckte att de var för dyra och att de går ju sönder på en gång, bla bla bla... När det är nåt man verkligen vill ha så är det lätt att sluta lyssna på förnuftet som står bredvid. Jag såg mycket fint på mässan, handlade en del och lyckades på nåt mystiskt sätt hela tiden ta mig tillbaks till den monter som hade väskorna. Det slutade såklart med att jag köpte en av de åtråvärda väskorna trots min mors bla, bla, bla...


För några veckor sen så påminde min mor mig om denna väska, har du kvar den frågade hon. Jajjemän sa jag och hämtade den. Den har hängt med ett par år nu. Jag har burit in ved i den, haft den i hallen med raggsockor och vantar i om vintern, den har innehållit buketter av torkade blommor om sommaren. Jag har använt den som väska också av och till : )) Sen så har jag burit hundvalpar i den me. På sista tiden så har den blivit lite sliten så nu fungerar den mest som svampkorg. Mamman och jag gjorde en snabb räkning bakåt. Hundvalpar, ja jag hade min lilla terrier Majsan i väskan i knät när jag hämtade henne. Då var hon 8 veckor och nu är hon 8 år.


Med andra ord så har väskan hållit rätt så bra och sa jag till mamma, så särskilt dyr var den ju inte med tanke på hur mycket jag har använt den genom åren ; )




Denna dag så innehöll väskan gula kantareller, taggsvamp, höstkantareller och på bordet satte jag en av mina fina champinjoner.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar