onsdag 15 december 2010

Piroger...


I dag utlovades det bilder från sovrummet men se det blir ingenting av med det. I dag har jag ägnat mig åt det dagliga förfallet i huset så några bilder i dagsljus hann jag inte med. I stället så hamnade jag i mitt ena arbetsrum dvs köket. Arg som ett bi är jag och då är matlagning terapi. Har ringt ett antal gånger och påpekat att min lön inte har kommit in på mitt konto, ännu! Har pratat med två chefer och en löneassistent och de säger alla samma sak. Det ska vi fixa. Ännu ingen lön *muttrar*



Jag hittade ett spännande recept på en pirog deg som jag ville testa.
Det blev riktigt lyckat och lätt var det

8 medelstora potatisar, fler om de är mindre.
Koka dem och pressa/mosa i en bunke

Blanda i 200 smör och 2 tsk bakpulver.

Häll i 8 dl mjöl och lite salt

Blanda ihop allt till en "bröddeg"


Forma pirogerna efter tycke och smak, lägg på valfri fyllning och in i ugnen 250 grader ca 10 minuter.


Degen var lättjobbad. Jag var lite kort om mjöl så jag hade mer potatis och skrapade ihop lite rester av havregryn, vetekli och ströbröd ur mina påsar här hemma. Har som vanligt svårt att följa recept ; )

Pirogdegen plattades ut till runda plättar, sen på med fyllningen som jag gjort innan.
"Plättarna veks ihop och sen in i ugnen...



Det blev jätte goda. Potatisdegen gjorde så att de blev saftiga. Rart hade ju varit om jag haft ett sånt där litet "naggjärn" för att få snygga piffiga kanter, men allt sånt onödigt ligger nedpackat i brygghuset i någon obestämd kartong.

*********
Go kväll på er!



1 kommentar:

  1. De ser goda ut, något naggjärn behöver du inte jag brukar nagga med en gaffel. Det fungerar jättebra så gjorde vi alltid i Finland när mor gjorde goda tårtor till jul, det är piroger med katrinplommon i.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Anneli

    SvaraRadera