lördag 8 maj 2010

Köksfunderingar....

Snyggt men inte riktigt min stil
x
Nu har jag suttit och surfat runt och letat köksinspiration.
x
Och det finns mycket man vill ha och mycket jag absolut inte skulle vilja leva med. Började söka på bondkök, gammaldags bondkök... gick vidare till French cottage style, french country kitchen... många träffar i USA. Men herregud så pretantiöst och näst intill vulgärt de har gjort den lantliga tolkningen "over there", huva! Det är liksom lite för mycket av allt, lull-lull och rysch pysch.... i all oändlighet. Jag är nog lite mera enkel och det var nåt sånt jag trodde att jag skulle hitta. Min stil är mera åt Stugan i Emil i Lönneberga blandat med lite mera praktiska ting. Har helt fräckt lånat lite bilder från webben, tyvärr sparade jag ner dem men inte adresserna från vart jag tog dem, sorry. Ber om ursäkt för det om nån känner igen nån bild.
(smäller mig själv på fingrarna)

Det här tyckte jag var fräckt men lite för pompöst i vårt enkla bondkök : ))

En spis att älska, Pöss!
Vill ha, vill ha, vill ha... men den får nog inte plats och plånboken är nog litre för tunn för en sån investering : (


Mera min stil men med mindre röra och lite mer moderniteter.

Fint!!!
Kolla kranen som sitter på väggen, jag älskar det. Men tyvärr så säger mannen att man inte får bygga in så längre... glädjedödare. Ett underbart handfat. Ett sånt vill jag hitta. Det har en lägre framkant än de engelska porslinet. Jag gillar detta bättre, mycket bättre.
x
Hmmm och samtidigt som jag skrev detta med förbud... så poppa en tanke upp i huvudet. Man skulle ju kunna göra en lucka som man kan ta bort runt eller nedanför kranen. (en lös vägg liksom) Då kommer man ju åt rören på baksidan om det blir en vattenläcka. För det är tydligen av det skälet som man inte längre får gömma rören i väggen. Ska höra med mannen: )
x
Det enkla är det vackra...


Föll för denna köksö/matplats och laaaaampan i taket : ))


Återigen, jag dras till det enkla.
Ett matrum i all enkellhet med plats för många...


Fick lite inspiration till vår jord/matkällare. Ska ta tag i den i höst.


Inget kök, nej. Men ett urhärligt sovrum med en fantastisk säng.
Vill ha, vill ha, vill ha....

*********************
Ja helt klart är det i alla fall att det blir inget förfabrikerat (kan man skriva så?) kök från någon av de köksleverantörer som finns *skakar på huvudet* har inte hittat något hos dem som tilltalar mig fullt ut... Och en viss del av det kök vi har idag vill jag ha kvar. Men det är lång tid kvar innan vi kan påbörja renovering av köket *suckar*
Undertiden så drömmer jag och planerar utan någonsom helst tanke på plånboken, för som en annan nätvän sa;
x
Det är gratis att drömma ; )





1 kommentar:

  1. Godsta gård som vi red till igår.. kökslösningen i kursgården, den hade du gillat. Fan att jag inte tog kort av den.

    Hon hade iaf tagit ett gammalt skåp, typ linneskåp (fast rätt höjd för köksbänk), helt naturligt nött, inte vitmålat;) och satt som underskåp där köksbänken är. Döljer allt fult och är lagom vackert och har en väldig genuin charm. Det övriga i pentryt är vitt och nött eller borstat stål. Vitt kakel.

    Jag kan bli kräkless på chabby-chic, men detta var snyggt! Ska ta med kameran nästa gång jag far dit=)

    Hon har en gammal slåtter- eller garntillverkningsgrej som klädhängare när man kommer in också. Måste fota den med. Smart lösning.

    Och ja! Det är gratis att drömma!!
    Själv drömmer jag för fullt nu=)

    SvaraRadera