tisdag 11 maj 2010

Antikvita slingor & röda pelargoner....

Vad kan vara finare än en röd Pelargon : )

Oj oj, inget bloggande på två dar, men massor har gjorts här hemma. Kom upp i förrgår vid 8.30 och mötte en hm något sliten man i dörren. Öl kvällen före är nog godare än dagen efter... ja, jisses va han va grann ; )

Han hade ringt mig sent på kvällen när jag jobbade natt och förvarnat mig om att han inte kunnat dammsuga, så att jag inte skulle bli arg när jag kom *s*. Han ville liksom bara förvarna. Det var nämligen så att dammsugaren hade börjat att brinna (?)

Men oj sa jag! Va läskigt, va det motorn då eller?
- Nja i påsen liksom...
-?
Ärligt. Den förklaring till vad som kunnat börja brinna i påsen, gick jag inte på och med tanke på att mannen hm är medlem i MENSA så skriver jag inte ner den...hehe. Då tror jag allvarligt att de börjar fundera på om deras sk intelligens tester verkligen stämmer...
Min teori är dock att han dammsugit upp glödande aska & träflisor som ramlat ur öppna spisen. Mannen nekar bestämt.

Dammsugarpåsen är en sån där tömbar i tyg. Mannen menade att brännhålen satt rätt högt upp på påsen och kanske jag kunde laga det när jag kom hem...

Så där stod jag altså i hallen med en trött man och en trasig dammsugarpåse : ) Inte för att jag kastade mig på dammsugaren direkt, nej. Först sov jag tills kl var 14.00 sen hade jag en liten husesyn och det var fler saker som verkade märkliga... vete tusingen vad karln haft för sig (kanske lika bra det) I vilketfall som helst så fanns det andra mera roliga saker att göra än att dammsuga. Så jobbet i gästrummet fortsatte. Det blev en mulen regning dag så det passade ju bra att pyssla där med målning och snickeri. Undrar om nån har ett bra knep för att undvika att få antikvita slingor i håret, färgstänk i ögonen och prickar i hela ansiktet när man målar tak?

Men igår efter att jag diskat på eftermiddagen fick jag nog. Det måste dammsugas... Så jag kollade påsen och hm ett hål högt upp. Knappast. Hela påsen var förstörd. Det var minst 3 stora brännhål. Påsen är sydd runt en plastring. Och eftersom jag hade symaskinen framplockad så satte jag mig där och sydde en ny påse. Fäste den på ringen med ett gummiband och visade mannen... Se här sa jag triumferande. Nu kan du dammsuga!

Hihihi, det gäller att vara lite finurlig. Sen avslutade jag de gardiner jag höll på att sy till gästrummet. Har tagit gamla spetsar och ett gammalt lakan. Nu har det blivit gardiner av dem. Hittade också gardinstänger i stallet. Ja, i min värld är det gardinstänger men egentligen är det någon sorts gamla redskap.

Har också haft en ide om att ha blommor på brygghusets ena vägg. Så på brygghusvinden hittade jag 4 gamla små fruktkorgar.

Tänkte att de kunde funka med vitfärg... Först så tänkte jag falurött men mannen tyckte vitt så han fick bestämma : )

Så här blev det. Vit färg och ett naturfärgat snöre om

3 stycken sattes upp på väggen.



Tvinnade en bit ståltråd som hängare.

Här brukar mannen sitta på eftermiddagen. Då är det sol här och närmaste dörren rymmer en jordkällare med svala drycker *s*

Även de fruktlådor jag målade i vintras har plockats fram och fyllts med lite blommor. Just nu bara Pelargoner, men längre fram så har jag tänkt annat. I väntan på det så får man bära dem in och ut, så att inte nattfrosten tar dem.

Så vad var det då som kunde vara finare än en pelargon?
Jo tio Pelargoner såklart : ))))


Ha en trevlig dag alla!

*******************



1 kommentar:

  1. Haha.. och i min värld är kameran typ fem gånger större och bra möe klumpigare än mobilen, därav ligger den hemma så ofta. Men jag ska försöka komma ihåg en idag;)

    Fint med blommor ute.. Jag har röjt lite på gården här och funnit både blå- och vitsippor och scillor. Våren är sen här, men idag verkar den slå till på allvar=)

    Ha en fin dag o hälsa mannen, kram

    SvaraRadera