torsdag 11 december 2014

Egen havremjölk, så enkelt.


I dag prövade jag att göra egen havremjölk. Oatly gör en som är väldigt populär och som vanligt när det gäller färdigproducerade saker så är den smyg sockrad och jädrigt dyr. Gör du den själv så kostar den ungefär 3 kr litern... Visst Oatly har vitaminberikat sin men äter man varierad kost i övrigt så tror jag vare sig man blir sjuk eller dör om man gör sin egen betydligt mera ekonomiska havremjölk.
 
Jag har lagat mat med den mjölk jag gjorde vilket fungerade utmärkt, jag har druckit den direkt ur ett glas och tjockleken är ungefär som fetmjölk. Vill man ha den tunnare så tillsätter man 3-5 dl extra vatten när man mixat klart och smakat av den. Havremjölken tar ca 5 minuter att göra, löjligt enkelt med andra ord. Och man kan tillsätta lite socker, honung eller annat valfritt sötningsmedel om man vill.
 
 
Just nu sitter jag med en kopp kaffe framför mig men ja, i kaffet jag vet inte. Sakar inte helt okej kan jag tycka men det är kanske en vanesak.

2015 01 08
Tillägg: Det har nu gått en tid sen jag skrev detta inlägg och jag har mixat, trixat och testat mig fram till ett nytt recept på havremjölk som är bättre. En del upplever att havremjölken blir lite besk, lösningen heter HONUNG!

1-1 1/2 dl havre
1 liter vatten
1 kryddmått salt
1 tsk neutral matolja
ca 1 mask honung

Försvinnande gott! Jag tycker att den blir bäst efter ett par timmar i kylen men den kan drickas på en gång.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar