onsdag 9 mars 2011

Dags att bygga bo...


I går var vi ute på en riktig långprommis med hundarna. Vi åt lunch ute i snön och njöt av ljuset och solen. I ryggsäcken så hade vi en termos med kaffe och en termos med hett vatten, perfekt att stoppa ner korven i, vänta 10 min sen är den kokt. Lunchen bestod alltså av korv med bröd och kaffe : ) Vi satt i snön och lät solen värma våra ansikten. I 4 timmar var vi ute. Bäst att passa på när allt är så härligt. Nu väntas det tyvärr in skitväder igen.


Förstår mig inte på folk som drabbas av höstdepressioner det är ju nu det är som jobbigast. Våren retas, bjuder på en perfekt tillvaro för att nästa dag kast ur sig en halvmeter snö och 10 minus grader : ( På hösten vet man ju i alla fall vart man är på väg... mot mörkret. Man hinner förbereda sig. Dessutom så är hösten stadig, från och med sensommaren så går det att skörda en massa ätligt och plocka bär och svamp i skogen. Jag gillar hösten, det är nog min bästa årstid : )


Vår promenad igår tog oss ner på en fantastiskt fin skogsväg som löper längs med Dalälven. Vid slutet av vägen ligger en mysig gammal gård. Den används som sommarbostad. Jag skulle gärna ha bott där. Den ligger ödsligt med en tomt som sluttar svagt ner mot ån. Man bjuds på en fantastisk utsikt från husets veranda. Måste vara underbart att sitta där och kika ut oavsett årstid. De visst förr hur man skulle placerade sina bostäder. Hur solen än står de olika tiderna på dygnet och under de olika årstiderna så har man den till sin fördel i detta hus. Till huset hör några riktigt gamla små stugor. Jag har fotat dem, de kommer i bloggen någon gång. Vid de gamla stugorna så hittade jag ett litet fågelbo och dem är jag lite svag för. Vilka mästerverk de är de små bona och så söta. Jag blir alltid lika glad när jag hittar ett helt.



Mannen tittade lite underligt på mig när jag först fotade det tomma boet och sen tog det med mig. Men i mitt tycke så finns det ingen sötare vårdekoration. Nu är boet placerat i vår kallfarstu med två små urblåsta ägg från våra Dvärg Kochinhöns och lite lånta fjädrar från dem.



Så vackert i all sin enkelhet.



Dessa små knoppar satte jag dit själv, det är torkade kart från päronträden. Tyckte de var så fina i somras så jag plockade några stycken och sparade dem.



Pysslet med boet på verandan satte fart på vårkänslorna, det är hög tid att städa ur kallfarstun och göra lite vårigt där. Det får bli dagens projekt. Jag trotsar vädereländet som är på väg in. Våren kom till oss igår där med basta!

********************





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar