lördag 2 augusti 2014

Redan augusti.

 
Nu är vi redan i månaden augusti, skördemånaden. Jag har stoppat årets första mogna söta björnbär i munnen. I mitt land så är gurkan på G. Jag satte fröna så sent att jag aldrig trodde att det skulle hinna bli något. Men de 5 plantorna har tagit fart och är fulla av blommor och små gurkor : ) Dillen har blommat över och av det jag lämnat kvar skall jag ta frön till nästa år. Likadant är det med den tidiga salladen jag sådde. Det som är kvar ska jag låta gå i frö. Jag odlade broccoli i år, aldrig gjort det förut och det var riktigt kul att skörda sin egen. Plantan kräver dock lite utrymme så nästa år ska jag så lite annorlunda i lådorna. En del rödlök har fått blomma vackert i sommar och de har varit välbesökta av massor av fjärilar. De frön som nu bildas tänker jag ta till vara på till nästa år. Augusti är en sådan månad. Ett visst vemod över att sommaren närmar sig sitt slut och en stor glädje över allt som nu skall tas om hand i land, på buskar och träd. Jag har nog aldrig haft så mycket röda vinbär som i år. Den stora busken var sprängfylld och grenarna hade fullt sjå med att hålla sig upprätta av tyngden från alla bär. Jag hade lätt kunnat plocka 40 liter bär men eftersom vi inte är några storkonsumenter av vinbär, -jag har fortfarande gele´ kvar sen förra året så har jag generöst delat med mig till trastarna. Kommer att fylla på med björnbärssylt i år istället och äppelmos, den tog slut lite för snabbt förra året.
 
Jag börjar, fast jag vill ha sommaren kvar länge, länge än så smått längta efter svampsäsongen. Om nu inte torkan sugit musten ur svampsporerna detta år. Framför allt så jag sugen på att hitta fler färgsvampar som kan ge nya spännande färger. Jag har redan plockat några exemplar av sammetsfotad pluggskivling och torkat. En spännande svamp som ger lite olika färg beroendes på när den plockas och i vilket stadie svampen befinner sig. Man får allt i från grönt, svart, brunt, grått... och allt däremellan i flera bad. Blir det bara svamp i skogen i höst så ska jag nog kunna hålla mig sysselsatt senare i vinter :)
 
Trevlig helg önskar jag alla!
 
****
 
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Min man säger att jag inte får tänka så. "oj, redan augusti", "snart är sommaren slut" osv. Han säger till mig att leva mer i nuet. Och jag antar att han för ovanlighetens skull har rätt. Jag skulle önska sommar året runt, allra helst. Men får väl se till att ta vara på den som är>!

    SvaraRadera
  2. Din man har ju rätt :) Men måste sommaren gå så fort ;)

    SvaraRadera