lördag 12 juli 2014

Passar på att samla till höstens och vinterns te.



Jag går runt med en liten kökshandduk och plockar sådant som det går att göra te av. Denna gång blev det ett framtida sommar te innehållandes blad och blommor från det som är ätbart och växer i våren trädgård. Grunden är lite citronmeliss och resten är bla Maskrosblommor, vinbärsblad, krasseblommor, smultronblad + blommorna, kronbladen från mina rosa blommor som doftar så gott. Handduken nyper jag ihop i hörnen med en klämma för handdukar som man använder om de fattas hängare på dem. Sen hänger jag den svalt och inte i direkt solljus. När allt är knastertorrt så förvarar jag tet i en sluten burk i skafferiet. Solen bleker tet så den försöker jag att undvika.
 

 
Jag hoppas att det smakar lite sommar om tet när det ska avnjutas i vinter :)
 
 
Trevlig lördag. Den lilla torpet går nu in i ett tillstånd som kallas semester. Har ingen aning om vad den kommer att innehålla men för S så innebär det sovmorgon.
 
*******
 
 


1 kommentar:

  1. Sommartee, den var en bra idee! (och så rimmar det också ;-) ) Förhoppningsvis ger det lite sommarkänsla när det avnjuts i det kommande mörkret!

    SvaraRadera