torsdag 1 augusti 2013

Köttfärgad ull.

I brist på färska valnötter som skall ge brun färg och inga kastanjeträd i trädgården (dem har jag också tänkt testa) så fick det bli det jag hade, Bokollon. Färska, plockade från trädet, ca 1 1/2 liter gav den ljusa ullen denna rätt osmakliga köttfärg... Sambon sa redan innan att det såg ut som en gryta med grisblod när ollonen kokade. Jag hade även i 2 tsk bikarbonat, det gjorde att färgen kom fram, innan var det mest gulaktigt. På bilden så har grytan stått ute efter kokning och färgbad hela natten så det mesta röda har sjunkit till botten.

Nu ska ullen få torka, sen spinner jag den och färgar om den en gång till i samma färgbad. Kanske blir färgen annorlunda då, lite mustigare, mer röd mindre köttig. Känner i ullen att jag har en del lanolin kvar i den, det kan ha påverkat fästförmågan. Ullen betades med alun. Vinsten kanske kan hjälpa till och ge en klarare färg? Jag experimenterar vidare.

Trevlig torsdag! 

******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar